Black Friday: Zalandos hållbarhetsmiss: ”Skapar lärdomar”

Nya strategin kom inte på plats i tid.

Zalando har den senaste tiden varit i ropet för sitt hållbarhetsengagemang med allt från återvinningsbara förpackningar till klimatkompensationer.

Men trots det passar man under den pågående rearusningen på att lansera kampanjer för olika produktkategorier under olika dagar. I går, måndag, var det skor som gällde. I dag, nästa kategori. Det innebär att kunder kan lockas till flera småköp i stället för ett större, något som är knepigt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Annons

Anledningen? Den stora hållbarhetsstrategin kom på plats kort innan Cyber Week, menar Zalando.

Eftersom vi just lanserade hållbarhetsstrategin ett par veckor före Cyber Week kommer vi att använda årets event för att skapa lärdomar och samla idéer, för hur vi framöver ska hantera både Cyber Week och andra konsumentkampanjer mot bakgrund av våra hållbarhetsåtaganden, säger Nathalie Fältlöv, presskontakt på Zalando, till Ehandel och fortsätter:

Men de första hållbarhetsinitiativen finns redan på plats för Cyber Week, såsom klimatkompensering för leveranser och returer och möjligheten att returnera produkter från flera beställningar i ett och samma paket. Något som också ökar bekvämligheten för våra kunder. Görs flera beställningar inom 24 timmar så buntas även dessa ihop till ett paket.

Zalando påpekar också att man har flera olika verktyg på plats för de som ändå vill handla så hållbart som möjligt.

Vi har flera olika tekniska verktyg, som gör att våra kunder kan göra mer medvetna val när de shoppar hos oss. De har till exempel möjlighet att samla föremål som de verkligen vill ha på sin önskelista innan Cyber Week startar. Under själva Cyberdagarna kan de sedan helt enkelt genomföra transaktionen. Detta gör att kunder medvetet kan bestämma sig för en produkt i förväg och därmed göra smarta och långsiktiga val, vilket minskar det spontana, rent prisdrivna och kortsiktiga kundbeteendet.

Annons