Zappos รคr kรคnt fรถr att vรฅga testa nya grepp inom sociala medier. Nu รคr man ute efter att hรถja ribban med en ny tjรคnst, PinPointing som rekommenderar kรถp baserat pรฅ vad anvรคndarna lรคgger upp pรฅ Pinterest, det sociala nรคtverket dรคr anvรคndarna samlar och visar upp saker som de hittat pรฅ nรคtet.
Baserat pรฅ vad du sjรคlv eller andra delar med sig av pรฅ Pinterest sรฅ fรถreslรฅr Zappos produkter frรฅn sitt eget sortiment, till exempel skor, klรคder eller annat smรฅtt och gott. Tanken รคr att gรถra det lรคttare fรถr anvรคndarna att hitta vad de sรถker pรฅ Zappos, men man hoppas ocksรฅ att det ska pรฅverka besรถkarnas kรถplust.
Man kan helt enkelt knappa in sitt eget eller andras anvรคndarnamn frรฅn Pinterest och fรฅ tips. Nรฅgot som kan hjรคlpa nรคr det รคr dags att handla presenter till polaren.
Twitter mest lรถnsamt
Som mรฅnga andra nรคtbutiker lรฅter Zappos sina kunder dela med sig av vad de kรถper pรฅ sajten via Facebook, Twitter och Pinterest. Men รคven om Pinterest รคr den tjรคnst som deras kunder fรถredrar att dela med sig pรฅ, sรฅ รคr det den som genererar minst intรคkter fรถr fรถretaget. Nรฅgot man nu vill rรฅda bot pรฅ med PinPointing.
โ Social shopping รคr ett modeord som folk gรคrna slรคnger omkring sig men jag tror inte att nรฅgon lyckats knรคcka koden fรถr hur det ska anvรคndas. Nรคr vi pratar med mรคnniskor och frรฅgar vad de tycker รคr den bรคsta sociala shoppingupplevelsen, sรคger de Pinterest, och det รคr inte ens en รฅterfรถrsรคljare, sรคger Will Young, chef fรถr Zappos Labs som tagit fram tjรคnsten.
Fรถr Zappos รคr det Twitter som bringar in mest pengar i dagslรคget, en twittrad order รคr vรคrd drygt 34 dollar medan Facebook kommer tvรฅa med 2 dollar per delad order. Pinterest kommer idag trea pรฅ blygsamma 0,75 dollar per "pinnad" order. Vi fรฅr se om PinPointing kan vรคnda upp och ner pรฅ de siffrorna.
Kรคllor: Bloomberg, Internet Retailer