Zytomierska och Clean Eating döms – riskerar miljonböter

”Vilseledande och aggressiv”.

Efter att Konsumentverket fick in mer än 250 anmälningar gällande kändisprofilen Katrin Zytomierskas reklaminlägg om en fiskolja, gick man vidare med ärendet till domstol.

LÄS ÄVEN: Över 250 anmälningar till KO – ”skor sig på människors rädsla”

Annons

Mer exakt använde Katrin coronaviruspandemin som säljargument för en omega3-olja, som hon säljer via sitt företag Clean Eating. Hon skrev att oljan ska "motverka, lindra eller bota coronaviruset".

Jag måste börja med att tacka den 0,7 promille av de totala antalet mottagare som reagerat negativt och anmält mig till Konsumentverket. Det har naturligtvis gynnat min försäljning att få artiklar i samtliga tidningar i Sverige, skrev Katrin Zytomierska i ett senare inlägg.

LÄS ÄVEN: Säljet rusar efter kritiserat corona-inlägg

Nu dömer Patent- och marknadsdomstolen Katrin Zytomierska och hennes bolag Clean Eating för otillbörlig marknadsföring, då inlägget inte var reklammarkerat tillräckligt tydligt. Samt för såväl vilseledande som aggressiv marknadsföring av allt sammantaget.

Att under dessa omständigheter, i marknadsföring, ge intrycket att man har mindre risk att bli smittad av och/eller en bättre möjlighet att klara en infektion av Covid-19-viruset om man använder den aktuella oljan spelar på konsumenters rädsla för sin hälsa och, potentiellt sett, för sina liv. Marknadsföringen har därför, enligt domstolens uppfattning, varit påträngande och har försatt genomsnittskonsumenten i en situation där denna haft svårt att värja sig, skriver domstolen i beslutet.

Nu förbjuds både Katrin Zytomierska själv och Clean Eating att marknadsföra oljan, eller andra produkter som "ska förebygga sjukdomar". Om Katrin eller Clean Eating inte följer beslutet får hon betala vite om 500 000 kronor, och bolaget ett vite på 1,5 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Clean Eating klarade inte granskningen – kan tvingas lägga ner

Annons
Annons