120 lastbilar får nytt bränsle – ska sänka utsläppen med 90 procent

Test på två tredjedelar av lastbilsflottan.

Med ambitionen att få ner mängden koldioxidutsläpp har PostNord bestämt sig för att storsatsa på fossilfri biodiesel som bränsle i en stor andel av sina lastbilar i Danmark. Två tredjedelar av logistikjättens lastbilsflotta ska nu drivas med HVO100-bränsle, vilket enligt PostNord innebär att bilarnas CO2-utsläpp kommer att minska med 90 procent.

Med en målsättning om att vara en CO2-neutral transportör 2030 tar PostNord ut riktningen för framtidens logistik. Bara under 2020 förväntar vi oss att kunna minska CO2-utsläppen med omkring 2 200 på grund av skiftet till biodiesel, och om det går som vi förväntar oss kommer vi under 2021 att få till en besparing på hela 6 600 ton, säger Jakob Manori, direktör på PostNord Logistics i Danmark, i ett pressmeddelande.

Annons

PostNord har enligt egen utsago minskat sina CO2-utsläpp i Danmark med 67 procent sedan 2009. Den nya satsningen innebär att fler än 120 danska PostNord-lastbilar nu kommer att köras på biodiesel.

PostNord ligger i framkant när det gäller att hitta de gröna lösningar som behövs i den ständigt växande e-handels- och transportindustrin, så att vi lägger så lite belastning på klimatet som möjligt och samtidigt kan leverera med full styrka för våra kunder.

Varför görs då inte samma satsning i Sverige? Vi tog kontakt med PostNord för att fråga.

Möjligheten för och tillgänglighet på biodrivmedel ser olika ut för de olika nordiska länderna. HVO är ganska nytt i Danmark, medan vi i Sverige har kört på HVO i flera år. Ifjol tankade vi omkring 10 miljoner liter, och vi jobbar hela tiden för att öka användningen av biodrivmedel, skriver Maria Ibsén, pressansvarig PostNord Sverige, i ett mejl till redaktionen.

LÄS ÄVEN: Den långa vägen till miljövänlig frakt

Annons