Livsstilsbutiken ska satsa online – ”vi har slagläge”

"Vi kommer aldrig att vara Zalando".

Tidigare i veckan kom beskedet att Grandpas vd sedan tolv år tillbaka, Helene Forsberg, lämnar sin post efter "ett gemensamt beslut". Nu väntar en ny resa för livstilsbutiken, som vill bli ännu bättre på onlineaffären.

Vi har flera idéer för att ta oss framåt, bland annat blir det en mer tydlig satsning på just e-handel. Men det kommer alltid att gå hand i hand med våra fysiska butiker, där vi har vårt hjärta, säger Jonas Pelz, grundare av Grandpa och ny tillförordnad vd, till Ehandel.

Annons

En av anledningarna är förra årets enorma e-handelsryck där pandemin tvingade fram helt nya shoppingbeteenden.

Vi har haft vår webbshop sedan 2008 som hela tiden ökat stadigt samtidigt som vi själva blivit bättre, men under hösten har det "boomat", som för så många e-handlare. Vi har märkt av en jättetydlig förflyttning till online, dels för befintliga kunder men också nya. Sen är det en stor andel kunder som handlar online och sedan hämtar i butik och där finns det utvecklingspotential. Vi är inga e-handelsproffs, utan gör lite på vårt sätt, säger Jonas Pelz.

Han berättar om den initiala chocken under våren 2020 när pandemin närmast lamslog landet och skapade stor oro hos många företagare. Men med en framgångsrik e-handel uppdagades det ganska snart helt nya möjligheter. I december såg man till exempel hur webbshoppen växte med 120 procent, jämfört med året innan.

Det känns som att vi har ett slagläge, om jag ska vara ärlig. Man pratar om digitala förflyttningar och butiksdöd och det är något vi inte har känt igen oss i. Vi har jobbat med fysisk butik och online parallellt för att få dem att lira och nu tycker vi att vi är där.

"Vår lilla lucka"

Medan Grandpa står djupt rotade i sina butiker och sin relation till kunderna har onlinedelen blivit allt viktigare. Man försöker överföra "sitt universum" till webben så mycket det bara går genom att ta sina egna bilder och skapa sitt eget innehåll.

Vi sätter vår prägel på allt vi gör online. Vår kundtjänst och sättet att hantera kunder online är samma som i fysisk butik. Och vi får jättebra betyg på kundbemötande både i våra butiker och på webben, säger Jonas och fortsätter:

Vi känner oss trygga med hur vi hanterar våra kunder. Vi är ingen enorm e-handlare, men ändå relativt stora och kan till exempel erbjuda snabba leveranser.

Men det finns förbättringspotential.

Annons

Vi har jättemycket att utveckla. Vi har till exempel inte kopplat på alla butiker så att man kan se lagersaldo online i respektive butik. Men det viktigaste för oss är hur vi kurerar utbudet med vilka produkter vi säljer. Vi kommer aldrig att vara Zalando eller Amazon.

Vi vill vara ett hållbart alternativ för stilmedvetna kunder som tycker att det är viktigt var och hur en vara är producerad. Som vill känna sig trygg med att man gör ett hållbart köp, som är stilmässigt rätt. Det är vår lilla lucka där vi kan inspirera och få kunder att vilja tillhöra vårt lilla universum.

"Folk måste handla bättre"

Efter en dipp i försäljningen under 2019, då man tappade från 50 till runt 45 miljoner kronor, och ytterligare ett litet fall under 2020 tar man nu sikte mot att återigen växa under 2021. Men det ska också ske hållbart.

Vi kommer aldrig att sikta mot stjärnorna och vill inte vara Zalando eller Amazon. Men vi skulle säkert kunna dubblera vår omsättning på sikt om vi bara får fler likasinnade att upptäcka oss. Hållbarhet är ett jätteviktigt ledord, även om det kanske är lite slitet. Men folk måste handla mindre och bättre.

Vad är målsättningen för 2021?

Vi har som målsättning att öka i omsättning och den ökningen ska främst ske online. Sen ska vi försöka hitta tillbaka till 2019 års nivåer i butik.

Vad kommer du tillföra i rollen som tillförordnad vd och kan du till och med tänka dig att ta över vd-rollen om allt faller på plats?

Vad jag kan tillföra som vd är nog inte så mycket i den digitala världen, utan snarare i den kreativa. Vi har så mycket bra människor som jobbar hos oss och nu ska vi ge dem möjligheter att göra det de kan göra. Vi rekryterade en analytiker i höstas till vårt lilla webbteam på tre personer och vi kanske rekryterar ytterligare nån för att skapa content, säger Jonas Pelz och avslutar:

Vi har ambitionen att rekrytera en ny vd och vi kommer att börja leta. Men det finns nog andra roller vi måste prioritera först. Allt från en ekonomiroll till en digital roll. Jag tror att vi kanske behöver lite mer kompetens inom det digitala främst.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!