163 miljoner Swish-betalningar till handeln: ”Stor efterfrågan”

E-handelsdelen ökar.

Swish slog igenom som en tjänst för att skicka pengar privatpersoner emellan, men de senaste åren har betalningarna till företag vunnit allt större mark. I dag står C2B-betalningarna (consumer to business) för 40 procent av företagets verksamhet, och andelen ökar för varje år.

Under 2020 stod Swish för handel, det vill säga den delen där e-handeln ingår, för 26 procent av alla betalningar som gjordes med Swish. Det motsvarar 163 miljoner betalningar.

Annons

I Swish för handel ingår dock både e-handel med varor och med tjänster som till exempel resebiljetter och filmtjänster.

Så det vi ser som traditionell e-handel växer inom ramarna för det men det är en del av en helhet, säger säger Robin Hjelte, analyschef på Swish.

Han berättar att inom andelen Swishbetalningar som gått till företag har tjänstesidan hittills varit den största, men nu syns den snabbaste tillväxten inom just handeln med varor.

Vad tror du att ökningen beror på?

Det är enkelt och det finns en vana. Det krävs inga kortnummer eller andra uppgifter utan det är en kort väg mellan beslut och betalning. Vi ser en stor efterfrågan i flera sammanhang.

LÄS ÄVEN: Bakslaget för kassalagen: Faktura ökar i e-handeln

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!