Analys: 23% av Svensk e-handels omsättning kommer nu via mobilen

23% av intäkterna inom e-handeln och 30% av alla ordrar kommer nu från mobilen visar vår analys av 200 e-handlares Google Analytics-konton med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor

I juli kunde vi läsa om den mobila handelns frammarsch i Europa och i Sverige ser vi också en stark ökning.

Andelen intäkter via mobil har ökat från 6% till 23%

Annons
Annons

 

I vår statistiktjänst Analytics tittar vi tillbaka så långt som till april 2013. Då var andelen intäkter från mobiltelefoner knappa 6%. Fram till juli i år har den andelen ökat med sjutton procentenheter och är alltså nu, drygt två år senare, uppe i 23%.

Ännu större ökning i andel ordrar - från 7% till 30%

När det gäller andelen ordrar har vi under samma tidsram en ännu starkare ökning. Från att i april 2013 ha legat på 7%, har andelen ökat med hela tjugotre procentenheter till 30%. 

Även handeln via surfplattor ökar. Förändringen är dock inte lika stor som via mobiltelefon. Men under samma period ser vi en ökning från 9-10% till 15% både när det gäller andelen intäkter och andelen ordrar.

Under 2017 blir köp via mobil mer populärt än köp via desktop

Att handla via mobilen blir mer och mer populärt och inom en ganska snar framtid ser det ut som att en majoritet av alla köp kommer ske just via mobilen och inte via datorn. Denna vändning kommer troligen ske någon gång under 2017.

Annons
Annons

Statistiken kommer från cirka tvåhundra av medlemmarna från vår statistiktjänst Analytics med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor under tidsperionden april 2013 till juli 2015 varav 329 miljoner är från de tre sista månaderna. Som e-handlare kan man bli medlem här och jämföra sin egen butik med snittet för sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!