Under räkenskapsåret 2024/2025 har Jysk i Sverige ökat sin omsättning utan att expandera sitt fysiska butiksnät. Bolaget tog emot nästan 400 000 fler kunder jämfört med föregående år, vilket bidrog till tillväxten.
Att vi lyckas växa utan att expandera butiksnätet visar styrkan i vårt erbjudande och engagemanget hos våra medarbetare, säger Johan Sjödin, vd för Jysk Sverige, i ett pressmeddelande.
Medarbetarnas insatser har belönats med en bonus på totalt över 39 miljoner kronor.
Nya kunder inom möbler
Enligt företaget har man sett en stark tillväxt inom möbelkategorin. Samtidigt meddelar Jysk att de ser en stor potential i att satsa ytterligare på sin kärnkategori, "sleeping", som innefattar sängar, madrasser och sängkläder.
Nu ser vi att möbelkategorin växer kraftigt, vilket är mycket glädjande och öppnar upp nya möjligheter, säger Johan Sjödin.
Även antalet företagskunder har ökat markant, med 37 000 nya registrerade företag under året.
Global tillväxt
Resultatet i Sverige är en del av en internationell trend för koncernen. Globalt ökade Jysk sin omsättning med 11,8 procent till 46,3 miljarder danska kronor. Under året öppnades 148 nya butiker internationellt, inklusive expansion till nya marknader som Marocko och Uruguay.
Jag är mycket nöjd med vårt omsättningsresultat för räkenskapsåret 2024/2025, som tydligt visar motståndskraften och styrkan i vårt Jysk-koncept på en detaljhandelsmarknad som pressas av global osäkerhet och lågt konsumentförtroende, säger Rami Jensen, koncernchef för Jysk.