Annons

Ekonomi

Regeringens uppmaning inför Black Friday: ”Vänd om och gå hem”

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) kallade till presskonferens tillsammans med Svensk Handels vd, Karin Johansson, och Johan Carlsson från Folkhälsomyndigheten med anledning av stundande Black Friday och julhandeln, där trängseln hos butiker och ombud brukar vara omfattande. Men några nya besked blev det inte. Istället tryckte man ytterligare på att de allmänna råden med ett stort…

IKEA delar ut 1 miljard till medarbetarna – ”känns extra bra”

Under 2013 införde IKEA ett lojalitetsprogram för att uppmärksamma medarbetarnas bidrag till möbelkedjans framgång. Och i år får de som jobbat inom Ingka-koncernen i mer än fem år dela på drygt 1 miljard kronor som tack för lång och trogen tjänst. I Sverige blir det 13 780 kronor per kvalificerad heltidsanställd, som sätts av till…

På väg mot nytt miljonrekord: ”Tagit ett rejält kliv framåt”

Det Stockholmsbaserade kosttillskottsbolaget Elexir Pharma firar ett färskt ATH-rekord som man slog under oktober månad, samtidigt som företaget meddelar att man redan nu har krossat fjolårets helårsförsäljning. Elexir Pharma grundades år 2000. Idag säljs företagets produkter via återförsäljare runt om i Norden, bland annat hos Meds, Kronans Apotek och Bodystore. Under 2019 ökade omsättningen med 37…

Annons

Resultatet rusade med 230 procent – säger upp personal

Hem- och modevarumärket Lexingtons försäljning ökade sex procent under det tredje kvartalet, som sträcker sig från juli till september. Samtidigt steg bolagets rörelseresultat (EBITDA) med nära 230 procent, och landade på 5,6 miljoner kronor. LÄS ÄVEN: Nätbutiken upp 110 procent – vände till vinst Försäljningsökningen kunde varit ännu högre om inte mycket av vårens kollektioner,…

E-handlarens nya miljonsuccé: ”Kan bli lite åka av”

Det går fortsatt framåt för Pierce, trots de utmaningar som pandemin medfört. Under sitt tredje kvartal ökade man omsättningen med 13 procent till 329 miljoner kronor. Varutillgången var väsentligt lägre än normalt i flera kategorier under tredje kvartalet. Detta avsåg speciellt externa varumärken och reservdelar, där lagret till vissa delar varit tomt. Trots detta fortsatte…

Annons

Yaytrade plockar in 16 miljoner och två starka profiler: ”En super-user”

I år räknar marknadsplatsen Yaytrade att passera 7 miljoner kronor i omsättning, och under första halvåret av 2021 siktar man på en notering. Nu avslöjar bolaget att Ytrade Group har stängt en pre-IPO-runda om 16 miljoner kronor, något som företaget beskriver som en ”kraftigt övertecknad investeringsrunda”. LÄS ÄVEN: Yaytrade lanserar digitala rum: ”Något vi knappt…

Clas Ohlson tappade 26 miljoner – ”pandemin har stor påverkan”

Pandemins effekter är fortsatt kännbara för Clas Ohlsons butiker. I sin senaste rapport konstaterar prylkedjan att försäljningen sjönk från 744 till 718 Mkr i oktober. Under perioden maj-oktober har försäljningen nu dalat med 2 procent till 4 111 Mkr. Utvecklingen av pandemin och de restriktioner som gäller på våra nordiska hemmamarknader har haft fortsatt stor…

De anmäler regeringens modeskatt till EU: ”Det är skamligt”

Regeringens planerade kemikalieskatt på kläder och skor har sågats vid fotknölarna i flera instanser. Nu vill Moderaterna testa om den rentav bryter mot EU:s regler. Arba Kokalari, partiets europaparlamentariker har lyft frågan om att stoppa skatten till EU-kommissionen. Skatten som januaripartierna planerar att införa är inte bara orättvis och verkningslös ur ett miljöperspektiv. Den skapar…

Larmet efter nya raset – ”krisen är total”

Läget i den redan hårt utsatta sko- och modehandeln har blivit ännu värre. Det visar de senaste siffrorna från Svensk Handel Stilindex. Där framgår nämligen att klädförsäljningen rasade med 13 procent och skoförsäljningen med hela 19,5 procent i oktober. För åttonde månaden i rad tvingas kläd- och skohandeln bevittna tvåsiffriga försäljningstapp. En sådan utveckling är…

Lista: Här är årets superbolag – ”en mental kamp”

Nu har analysföretaget Bisnode presenterat sin årliga Superlista, som sammanställs utifrån de svenska aktiebolagens ekonomiska kapitalstruktur och finansiering under de senaste fyra åren. Listan innehåller företag som ökat både omsättning och vinst samtidigt som man har visat på stabilitet och långsiktighet i affären. För att bolagen ska komma med på listan måste de ha uppfyllt kriterierna…

E-handelstjänsten slår 100 miljoner – både i intäkter och omdömen

Trustpilot talade nyligen ut, i en längre artikel på Ehandel, om svårigheterna på den svenska marknaden. Företaget kämpar dock vidare för att vinna svenskarnas gunst och i resten av världen går det uppenbarligen framåt. LÄS ÄVEN: Trustpilots VD om Amazons intåg: ”Som att slåss mot Mike Tyson” Idag meddelar Trustpilot att man passerat 100 miljoner…

Filip Tysander investerar i e-handlaren: ”Bevisar potentialen”

I augusti nådde hälsoappen Stepler, som även har en egen e-handel, milstolpen 100 000 användare. Det fick flera stora entrepenörer att vakna till och nu har man tagit in runt 2 miljoner kronor i en investeringsrunda. Bland dessa finns såväl Prisjakts grundare, Jonas Bonde, som hälsoentrepenören Ola Lauritzon. Men den som sticker ut allra mest…

Så går det för julhandeln i år – ”möjligt försäljningstapp”

Vad händer med julhandeln i pandemins spår? Det har HUI Research försökt ta reda på. I år kommer man med tre prognoser i arsenalen. Ett scenario med knapp tillväxt, ett med betydligt mer tillväxt och ett med en rejäl tillbakagång. Julhandeln 2020 handlar, förutom om restriktioner, om tre saker – konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar….

Klart: Boozt gör en dubbelnotering – 803 miljoner till allmänheten

För två veckor sedan meddelade modeföretaget Boozt att man vill öka sin närvaro på aktiemarknaden. Bolaget är redan noterat på Stockholmsbörsen men nu var siktet inställt på börsen i Köpenhamn, Nasdaq Copenhagen. LÄS ÄVEN: Boozt vill börsnoteras en andra gång: ”Tydligt steg framåt” Boozt lovade att om noteringen blir verklighet kommer man att genomföra ett…

Uppstickaren tripplar säljet och spränger miljonen

Den första januari 2019 lanserades e-handelsföretaget Homezan.se, som tillverkar möbler och heminredning av naturmaterial. Bolaget har sin bas i Malmö och driver idag både webbutik och showroom i Hyllie. Nu meddelar man att Homezan kommer att krossa miljonervallen under 2020. Som det ser ut nu kommer vi att trippla omsättningen på årsbasis, och landa någonsatans…

Krossade 5,4 miljarder: ”En bra bit kvar till ett normalläge”

Det veganska skönhetsföretaget Lush grundades år 1995 i södra England. Bara två år senare lanserades varumärket i Sverige, som en av de första marknaderna utanför Storbritannien. Idag är Lush ett internationellt företag. Bara i Sverige har bolaget åtta fysiska butiker samt e-handel. Bolaget har ett brutet räkenskapsår, som sträcker sig från juli till juni. Under…

Stödpaketet tog slut – kedjan tvingas varsla: ”Det är ett måste”

Pandemin har inte varit nådig mot gränsbutikerna sedan restriktioner införts. För sportedjan Sportshopen har det slagit så illa att man nu tvingas varsla 50 medarbetare i butikerna i Strömstad shoppingcenter, Charlottenberg, Töcksfors och Nordby. Det uppger Strömstads Tidning. Man har tidigare hållit sig flytande genom att nyttja de stödåtgärder som funnits på plats, till exempel…

Skapade årets stora trend – ökar med över 1400 procent

Teknikföretaget Bambusers tjänst Live Video Shopping har blivit lite av en e-handelstrend under 2020. Många företag som bland annat NA-KD, Stronger, Caia Cosmetics, Monki och Kjell & Company har hoppat på tåget. Nu presenterar Bambuser sina siffror för det tredje kvartalet och årets första nio månader. Under de första nio månaderna, januari till september, ökade…

CDON:s historiska milstolpe – ”hela teamet är stolta”

Nu är det klart. Marknadsplatsen CDON är självständigt och noterat på Nasdaq First North, efter tio år under Qliro Group. Nu är det alltså dags att stå på helt egna ben. CDON Group börsnoterades 2010, då som en online retailer. I dag blir CDON igen ett börsnoterat företag, men den här gången som en marknadsplats…

Modejättens historiska siffror: ”Påverkades negativt”

Boozt flaggade tidigare för ett riktigt starkt Q3 och nu presenterar man facit för perioden 1 juli till 30 september. Försäljningen steg med hela 23 procent och uppgick till 940 miljoner kronor. Mycket tack vare Booztlet som såg en tillväxt på hela 101 procent, medan Boozt.com ökade med 15 procent. Det kunde dock ha blivit…