Det Luleå-baserade techbolaget Spotin lanserade under fjolåret sin tjänst, som går ut på att möjliggöra e-handel i tidningsartiklar och andra typer av digitalt content. Sedan dess har företaget vuxit stadigt och har i dag enligt egen uppgift cirka 70 anslutna skandinaviska varumärken, som Eton, Residus, Axel Arigato, CDLP och Adnym Atelier.
LÄS ÄVEN: De flyttar in e-handeln i tidningsartiklar - "otroligt glada"
Nu har Spotin genomfört en emissionsrunda som som resulterade i flera nya investerare i bolaget och totalt 15 nya miljoner i kassan. Rundan värderar bolaget till 150 miljoner kronor, berättar Spotin i ett pressmeddelande.
Med en långt utvecklad produkt inom Content Commerce och en portfölj med påbörjade samarbeten, ser vi att marknaden är redo för nya idéer och önskemål kring hur e-handeln bör bedrivas. En förstärkt kassa ger oss dels bekräftelse på att vi rör oss i rätt riktning, men självklart även möjligheter till vidare expansion. Vi utesluter inte ytterligare emissioner i takt med en snabbare uppskalning och ett stort intresse, säger Kristoffer Karlsson, vd och grundare av Spotin, i en kommentar.
Bland investerarna i den senaste rundan syns investmentbolaget North Islet samt privata investerare som Olof Faxander och Pontus Dackmo. Även entreprenören Erik Zetterberg, medgrundare till det nya H&M-ägda varumärket Singular Society, går in med riskkapital i Spotin.
LÄS ÄVEN: H&M:s hemligaklubb lämnar testfasen: "Går att göra lönsam tidigt"