Rapport: 76 procent av svenskarna väntade inte på Black Friday

"Nu är trenden för första gången bruten".

Trots att många har räknat ner till Black Week-rushen så har samtidigt en hel del av befolkningen inte hållit lika hårt i plånboken. Bara under oktober månad växte antalet e-handelsköp i Sverige med 33 procent, jämfört med samma månad förra året. Det rapporterar PostNord i E-barometern.

LÄS ÄVEN: Online-julklappar för 10 miljarder: ”Få har tänkt på inslagning”

Annons

Under perioden shoppade totalt 76 procent av befolkningen, i åldersspannet 18 till 79 år. Under 2019 låg den siffran på 67 procent.

Vi såg en något lägre tillväxt i september men i oktober har svenskarna e-handlat väldigt mycket igen. Allt tyder på att den reviderade helårsprognosen på 33 procent, som vi satte i samband med Q2-rapporten, kommer att överträffas, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

I samma rapport har företaget även analyserat befolkningens oro över coronaviruset, vilken har ökat igen till 66 procent.

Det är bara ett par procentenheter fler än i september, men fram till nu har andelen som oroar sig för viruset gått ner lite varje månad. Nu är den trenden för första gången bruten. Gemene man undviker återigen fysiska butiker i större utsträckning, för att undvika smittorisk, säger Carl-Fredrik Teder.

Annons