ANNONS

Populära godisjätten slår 100 miljoner: "Har jobbat hårt"

Ebba Lagercrantz
"Konkurrerar på allvar".

Konfektyrbolaget Monday 2 Sunday AB, som står bakom det populära varumärket Pändy, fortsätter sin tillväxtresa. Under mars månad har företaget passerat en rullande årsomsättning på 100 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med hela 114 procent under det första kvartalet 2025. Detta trots att bolaget under en längre tid haft betydande tillfälliga skatteanstånd.

Pändy, som säljer sockerreducerade livsmedel via sin egen e-handel men framför allt genom återförsäljare och dagligvaruhandeln, visade redan i sin årsredovisning för 2024 en stark tillväxt på 67 procent jämfört med året innan. Denna positiva trend har alltså accelererat under årets första månader.

ANNONS

När vi satte vår treårsstrategi i slutet av 2021 var målet att nå 100 miljoner kronor i omsättning under 2024. Då omsatte vi 25 miljoner – så det var en ambitiös plan redan då. Även om vi inte nådde hela vägen under 2024, tog vi igen det snabbt, säger Ebba Lagercrantz, vd för Pändy.

Med ökad produktionskapacitet vid årsskiftet kunde vi möta efterfrågan fullt ut och passerade vårt omsättningsmål nu i mars.

Framgångarna på nyckelmarknaderna Sverige, Norge och Danmark lyfts fram som viktiga faktorer bakom tillväxten. I Norge ska Pändy ha etablerat sig som det fjärde största varumärket inom påspaketerad konfektyr, och i Sverige fortsätter man att ta marknadsandelar.

Vi har gått från att utmana nischsegmentet för sockerreducerade produkter till att på allvar konkurrera med traditionell konfektyr.

Bolaget har även inlett en internationell expansion, bland annat genom Amazon i Tyskland och via kedjan Normal på nio europeiska marknader.

Att få in produkter i butik är en sak – att få dem att sälja är en annan. Vi har jobbat hårt för att säkra både synlighet i butik och ett effektivt digitalt varumärkesbygge. Det har krävts smart prioritering och fokus på lönsamhet hela vägen, säger Ebba Lagercrantz.

Omstrukturering hos moderbolaget

Samtidigt som Pändy redovisar starka försäljningssiffror, visar en granskning av företagets förändringshistorik hos Bolagsverket på en anmärkningsvärt aktiv period gällande koncernstrukturen.

Under de senaste åren, och särskilt under 2024 och början av 2025, har informationen om koncernstrukturen uppdaterats ett stort antal gånger. Dessa frekventa ändringar kan indikera en omfattande omorganisation inom moderbolaget Humble Group AB, där Pändy är ett dotterbolag. Det är dock oklart i nuläget exakt hur dessa omstruktureringar påverkar Pändys verksamhet direkt.

Utöver den snabba tillväxten och de interna förändringarna, visar tillgänglig information att Monday 2 Sunday AB har haft betydande tillfälliga skatteanstånd beviljade. Per den 1 april 2025 uppgick det anståndsbelopp som ännu inte löpt ut till över 850 000 kronor. Historiskt sett har anståndsbeloppet legat betydligt högre, och uppgick till över en miljon kronor under en längre period från och med mars 2023.

Förhållandet mellan det historiska anståndet och omsättningen uppgår till 1,9 procent. Det återstår att se hur dessa anstånd kommer att hanteras framöver i relation till bolagets starka tillväxt.

Kostsamma satsningar

Det senast tillgängliga bokslutet för Monday 2 Sunday AB täcker helåret 2023. Det visar en fortsatt tillväxtresa för bolaget. Omsättningen ökade under året till 49,6 miljoner kronor, jämfört med 47 miljoner kronor föregående år.

Rörelseresultatet visade dock en negativ siffra på -0,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med ett positivt rörelseresultat på 1 miljon kronor under 2022.

Enligt förvaltningsberättelsen berodde omsättningsökningen på en starkare produktmix och ökad distribution, medan det negativa rörelseresultatet eventuellt kan kopplas till de ökade satsningarna på tillväxt och marknadsexpansion.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se