När vi flyttar hem returhanteringen till vårt distributionscenter i Borås och får returerna skickade direkt till oss på vårt lager, kan vi lägga ut dem till försäljning igen i direkt anslutning till hantering vilket kommer att snabba upp processen. Vi tar helt enkelt ta bort en del transport och hanteringsledtid, förklarar Erika Johansson för Ehandel.se.
Detta ska nämligen inte bara minska ledtider och transporter, utan också påskynda återbetalningar till kunderna.
Tidigare hanterades majoriteten av returerna via externa partners, men nu får Nelly större kontroll över hela flödet.
Vi får väldigt mycket information om returorsaker från våra kunder i samband med att de registrerar sina returer i vårt digitala returverktyg, men vi är övertygade om att det finns mer värdefull information att upptäcka när vi fysiskt hanterar de returnerade produkterna internt. Vår data säger mycket, men att fysiskt titta på varorna och koppla ihop det med data tror vi kommer ge ett mervärde, säger hon.
Det är dock inte alla returer som kommer att passera genom Borås. Modeföretaget planerar att fortsatt använda externa returcenter i vissa fall, särskilt där det geografiskt går snabbare och är mer miljövänligt.
Utgångspunkten är att vi strävar efter en så snabb process som möjligt för kunden, där ledtider och transporter minimeras. Exempelvis är det för finska kunder snabbare att sända returerna till ett returcenter i Baltikum än att sända dom direkt till Borås, förklarar Erika Johansson.
Nelly ser inte den nya modellen som en isolerad lösning, snarare är den ett nytt steg i ett omfattande och långsiktigt förbättringsarbete inom returområdet.
Det finns dessvärre ingen enskild magisk lösning för att sänka returgraden, utan det är en kombination av många mindre, samverkande förändringar, säger Erika Johansson.
Vi har under en tid framgångsrikt arbetat intensivt med vår tvärfunktionella returstrategi, där vi har sett fina resultat på vår returgrad.
För att lyckas krävs ett löpande arbete med att identifiera de bakomliggande orsakerna till varför varor skickas tillbaka.
Genom att kombinera kundfeedback med returdata och fysisk granskning kan Nelly se mönster och snabbt vidta åtgärder. Målet är att förebygga returer redan innan de sker.
En av de mest centrala utgångspunkterna är att analysera och optimera sortimentet utifrån returgrader och returorsaker, säger Erika Johansson.
Tidigare har bolaget samarbetat med Boomerang Distribution, ett samarbete som enligt Nelly fungerat väl. Men i takt med att behovet av snabbhet och kontroll ökar, blir det egna lagret i Borås ett allt viktigare nav i logistikmaskineriet.
Implementeringen av den nya modellen pågår för fullt och beräknas vara slutförd i slutet av tredje kvartalet.