Med det pågående tullkriget mellan USA och Kina finns det även en uppenbar risk att när Kina får svårigheter på sin viktigaste marknad så kommer man intensifiera sina satsningar i Europa. Vi riskerar alltså få se mer kinesiskt kapital investeras i marknadsföring mot svenska konsumenter.
Statistiken talar sitt tydliga språk. Andelen svenskar som handlade från en utländsk webbutik under en genomsnittlig månad fördubblades under förra året, från 22 till 39 procent. Handel från kinesiska webbutiker visar en särskilt dramatisk ökning: från fem procent under 2023 till 18 procent under 2024. Detta innebär att över en miljon svenskar handlade från Kina varje månad förra året.
Samtidigt har andelen svenskar som handlar på Amazon skjutit i höjden på bara några år, från under tio procent till fyra av tio ifjol, och hela nio av tio av dessa planerar att handla där igen.
LÄS ÄVEN: Här är Amazons svenska omsättning 2024 - vände till vinst
Förutom Sverige, där 82 procent av de som näthandlat den senaste månaden gjort sina köp, är det Kina som lockar flest svenska e-handelskunder med 18 procent. Därefter följer Tyskland med 9 procent, USA med 7 procent, samt Danmark (5 procent) och Storbritannien (4 procent).
Patrik Müller ser utmaningar med den nuvarande konkurrenssituationen:
Konkurrens är bara bra men i det här fallet sker den inte på lika villkor. Oklara arbetsvillkor, tveksamt producentansvar och oklar regelefterlevnad är bara några saker på en lång lista. Det är glädjande att se organisationen Svensk Handel driva dessa frågor i EU, men inom politiken tar det ofta åratal att få till stånd förändringar. Jag hoppas detta går fortare för risken är att 2025 blir ett tufft är för de svenska webbutikerna.
LÄS ÄVEN: Explosion för svensk e-handelsexport - dessa länder är hetast