Furry Family, som säljer sina produkter exklusivt via sin egen e-handel, grundades av några hundägare som var missnöjda med kvaliteten på den kommersiella hundmaten. Affärsidén bygger på att erbjuda högkvalitativa, svensktillverkade produkter med transparent innehåll, som ett hälsosammare alternativ för landets hundar.
Denna nischade strategi, som krävt stora investeringar och lett till röda siffror under uppbyggnadsfasen, bär nu frukt.
Efter rekordförlusten på -5,8 miljoner kronor under 2022, förbättrades resultatet markant till -3,7 miljoner under 2023. Nu, för räkenskapsåret 2024, har bolaget fullbordat vändningen och redovisar en vinst på 360 000 kronor. Samtidigt fortsätter tillväxten i hög takt. Nettoomsättningen ökade med närmare 18 procent under året, från 31,2 miljoner kronor till 36,8 miljoner kronor.
Utöver den finansiella milstolpen har året präglats av strategiska satsningar för att förbättra webb- och kundupplevelsen. Bolaget leds också sedan sommaren 2024 av medgrundaren August Gori, som då klev in i vd-rollen. Han har tidigare axlat uppdraget som försäljningschef och har därmed varit med och styrt bolaget genom vändningen.
Under 2024 nådde vi lönsamhet i vår prenumerationsaffär, något vi är mycket stolta över! Det är resultatet av ett starkt erbjudande, hårt jobb och ett nära samarbete med våra kunder, som varit med och utvecklat vår tjänst och våra produkter, säger August Gori till Ehandel.se.
Vad blir nästa steg för Furry Family?
Produkterna och kundupplevelsen är kärnan i vår affär och den positiva responsen vi får bekräftar att vi är på rätt väg. Nu när vi knäckt koden siktar vi på att öka tillväxttakten rejält, avslutar August Gori.
Furry Family AB är ett helsvenskt bolag med säte i Stockholm. Bolaget drivs fristående med Malmafladen Förvaltning AB som majoritetsägare.