Enligt företaget är en av de främsta orsakerna till det förbättrade resultatet de strategiska investeringar som gjorts, särskilt flytten till ett nytt, automatiserat lager i Eskilstuna. Denna satsning har lett till förbättrad kostnadseffektivitet och kortare leveranstider för kunderna i Norden. Samtidigt har efterfrågan på bolagets produkter, som inkluderar egna varumärken som Star Nutrition, varit stabil trots en utmanande marknad, och HSNG har lyckats öka sina marknadsandelar.
Under 2024 har HSNG sett en fortsatt positiv utveckling i både e-handelsaffären och B2B-segmenetet, skriver företaget.
HSNG uttrycket en positiv syn på framtiden och betonar vikten av lönsamhet:
Bolaget kommer att balansera sin tillväxt med ett fortsatt starkt lönsamhetsfokus och säkerställa att affärsmodellen är både hållbar och konkurrenskraftig.
Effektiviseringen tycks även ha påverkat personalstyrkan, då medelantalet anställda minskade från 164 till 136 personer under året. Parallellt har bolaget fortsatt att investera i sin tekniska plattform för att stärka kundupplevelsen.
Nyckeltal i sammandrag (Tkr):
- Nettoomsättning: 1 228 943 (2024) jämfört med 1 187 352 (2023)
- Resultat efter finansiella poster: 27 088 (2024) jämfört med -15 050 (2023)
- Soliditet: 24% (2024) jämfört med 15% (2023)
- Föreslagen utdelning: Styrelsen föreslår att 24 500 000 kronor delas ut till aktieägarna
Framöver planerar HSNG att fortsätta optimera sin logistik och utveckla sina produktvarumärken, däribland Star Nutrition, Proteinfabrikken och VitaPrana, för att säkra en fortsatt stabil och lönsam tillväxt.