Medan många e-handelsbolag kämpar med lönsamhet i ett skakigt ekonomiskt klimat, har Moss & Noor, med säte i Stockholm, lyckats kombinera kraftig tillväxt med svarta siffror. Företaget, som grundades 2020 av entreprenören och tidigare elitsimmaren Tom Flumé, har etablerat sig som ett varumärke för konsumenter med en aktiv livsstil, en position som tidningen ELLE tidigare beskrivit som "ett Nike inom hudvård".
Den positiva utvecklingen är ett resultat av en medveten och långsiktig strategi. I årsredovisningen beskrivs hur årets insatser kring effektiviseringar har gett resultat, då försäljningen ökade kraftigt med en bibehållen kostnadsmassa.
Vi kämpar på, kommenterar han kortfattat den senaste tidens framgångar.
Tom Flumé utvecklar att bolagets framgång inte bygger på att följa kortlivade trender.
Vi är något så exotiskt som ett bolag som inte byter strategi så fort det kommer nya buzzwords och trender. Vi vet vad vi är bra på, men framför allt, vet vi vad vi är riktigt dåliga på, säger han och tillägger:
Dessutom är vi fortsatt väldigt långsiktiga i allt vi gör. Det låter kanske tråkigt men blir rätt så rafflande när ekonomin är på plats. Det är kul att tjäna pengar!
Med en stärkt närvaro i Norden är nästa steg för Moss & Noor en fokuserad exportsatsning. Expansionen har redan inletts under 2024, då varumärket lanserades via distributör på flera marknader i Östeuropa, vars avtryck förväntas bli större under 2025. Inför det kommande året prioriteras marknader i norra Europa och Fjärran Östern.
Vi ska ut i vida världen. Finna de större volymerna. Indien, Sydkorea och Japan är tre marknader vi äntrar under 2025.
Målsättningen för 2025 är att upprepa bedriften från föregående år: att växa med 50 procent och samtidigt bibehålla lönsamheten.
Fokus ligger på produktutveckling och marknadsutvidgning, där produktportföljen ska växa "på höjden och bredden". Bolaget planerar även att markant öka sina investeringar i marknadsföring och försäljning.
Vi är fortfarande ett litet bolag. Omsättningen behöver dubblas ett par gånger till för att komma upp i den storlek och kropp vi siktar mot. Men vi är på god väg!
En avgörande faktor i bolagets strategi är dess oberoende från externt riskkapital, vilket ger ledningen, bestående av Flumé och delägaren Gunilla von Platen, full kontroll över den strategiska riktningen.
Årsrapporten bekräftar att den långsiktiga strategin visar sig vara "robust, hållbar och lönsam" och att bruttomarginalerna fortsätter att utvecklas positivt. "Vi har en modell som blir mer och mer lönsam ju större vi blir", skriver man.
Fördelen för oss är att vi inte har något riskkapital i bolag som “brinner i fickan” utan vi kan vara smarta med hur vi investerar våra pengar. Jag och Gunilla är målmedvetna och långsiktiga, säger Tom Flumé.
Denna filosofi har varit konsekvent. Redan 2022, när bolaget redovisade en vinst på blygsamma 2 000 kronor, betonade Tom Flumé vikten av att bygga ett bolag som ska hålla över generationer, inte säljas ut. Strategin att prioritera online-återförsäljare och skippa traditionella distributörsled har också visat sig framgångsrik för att snabbt nå nya marknader med bibehållna marginaler.