Efter ett redan imponerande 2023 med en tillväxt på 25 procent, accelererade Gina Tricot ytterligare under 2024.
Den totala omsättningen för koncernen landade på runt 3,1 miljarder kronor, en ökning med hela 41 procent. Rörelseresultatet visar en ännu kraftigare utveckling och tredubblades, från 202 miljoner kronor 2023 till 607 miljoner kronor för 2024.
Enligt bolagets förvaltningsberättelse är framgången ett resultat av en tydlig strategi som har mottagits väl av kunderna.
Ett för kunden tydligt sortimentserbjudande har ökat besöken både i butikerna och online samt minskat behovet av prisnedsättningar. Dessa faktorer har gjort att bolagets omsättning och resultat ökade under 2024, skriver Gina Tricot Group.
Företaget lyfter även fram att 2024 präglades av tuffa marknadsförhållanden med inflation, globala oroligheter och ökade hållbarhetskrav som pressade konsumenternas ekonomi. Trots detta lyckades koncernen navigera framgångsrikt.
Trots detta har koncernens försäljning utvecklats mycket positivt. Detta tack vare lyckade kollektionssatsningar samt strategisk prissättning.
Den starka utvecklingen ser ut att hålla i sig. Rapporten meddelar att försäljningen under första kvartalet 2025 var högre än motsvarande period föregående år.
I Sverige, som är Gina Tricots största marknad, ökade omsättningen med 35 procent. Under året genomfördes en viss butiksoptimering, där tre butiker stängdes och en ny etablerades, vilket resulterade i totalt 73 butiker vid årets slut.
I Norge, den näst största marknaden, var tillväxten ännu starkare. Med 35 butiker i landet ökade omsättningen med hela 42 procent.