Lisa Olsson, som är en av Skandinaviens stora modeprofiler, blev ett känt namn redan under det tidiga 2010-talet genom sin modeblogg. År 2018 tog hon steget in i entreprenörsvärlden och grundade smyckesvarumärket Nootka, som designar och säljer smycken i återvunnet silver och guld via egen e-handel och utvalda återförsäljare.
Efter ett tufft 2022, där en satsning på en fysisk butik och ett kostsamt inbrott ledde till en förlust på över 760 000 kronor, lyckades bolaget återhämta sig. Under 2023 vände Nootka till ett positivt resultat och visade en vinst på cirka 28 000 kronor, vilket sågs som ett styrkebesked.
Nu visar dock årsredovisningen för 2024 att den positiva trenden var tillfällig.
Nettoomsättningen ökade visserligen till 3,1 miljoner kronor, jämfört med 2,8 miljoner kronor året innan. Trots den ökade försäljningen föll rörelseresultatet från en vinst på 27 000 kronor 2023, till en förlust på cirka 87 000 kronor under 2024. Resultatet på sista raden landar på en liknande förlust.
I verksamhetsberättelsen framhålls att bolaget under året har stärkt sin varumärkesposition. Detta genom strategiska samarbeten med det svenska modehuset House of Dagmar samt det prestigefyllda tyska varuhuset KaDeWe i Berlin.
Av bokslutet framgår även att varulagret minskat från 560 000 till 435 000 kronor och att det villkorliga aktieägartillskottet har ökat. Bolaget hade under räkenskapsåret en medelanställd. Inga betalningsanmärkningar eller skuldsaldo finns registrerat hos Kronofogden.