ANNONS

Trotsar krisen med 40 procent tillväxt – VD:n avslöjar succé-receptet

Niklas Najafi Kristensen
"Kraften att genomföra är otroligt viktig".

Medan födelsetalen i Sverige är de lägsta på över två decennier, går babyproduktföretaget Najell mot strömmen. Efter sin starkaste försäljningsmånad någonsin i juni expanderar Lundaföretaget och anställer flertalet nya medarbetare.

ANNONS

I en tid då många branscher anpassar sig till en ny ekonomisk verklighet och sjunkande födelsetal, väljer Najell att växla upp.

Företaget, som utvecklar och säljer produkter för småbarnsföräldrar, har funnit ett framgångsrecept som verkar immunt mot den nedåtgående demografiska trenden.

Försäljningen i juni visade en tillväxt på 40 procent jämfört med samma månad föregående år, även om företaget inte kommunicerar specifika försäljningssiffror.

Enligt vd:n och grundaren Niklas Najafi Kristensen handlar det om att förstå den moderna föräldern.

Många undrar hur man kan växa inom babykategorin när färre barn föds. Men dagens föräldrar prioriterar kvalitet, design och lösningar som passar deras livsstil. Vi bygger vidare på en enkel men kraftfull idé: du kan fortsätta vara dig själv, men med mer kärlek när du blir förälder, säger han.

Expansionen innebär en personalökning med 12 nya tjänster vid huvudkontoret i Lund.

De nya rollerna spänner över flera strategiska områden, inklusive försäljning, affärsutveckling, marknadsföring, CRM, produktdesign och logistik (supply chain). Syftet med nyanställningarna är att stödja lanseringen av flera nya produkter som planeras under det kommande året.

Enligt Niklas Najafi Kristensen är rekryteringarna avgörande för att stärka försäljnings- och marknadsföringsarbetet, med målet att säkerställa att de nya produkterna når hela vägen ut till slutkund.

På frågan om vilken typ av medarbetare företaget söker betonar Niklas Najafi Kristensen vikten av handlingskraft och genomförande.

Vi vill ha människor som vill få saker gjorda och som förstår vikten av att göra saker hela vägen. Idéer är toppen men kraften att genomföra är otroligt viktig och det viktigaste när vi träffar nya människor som kan vara med i vår resa, förklarar han för Ehandel.se.

Företagets tillväxt syns inte bara i nyanställningar. Produkterna säljs globalt och nyligen öppnade Najell en flaggskeppsbutik i Köpenhamn.

LÄS ÄVEN: Babymärkets nya satsning: "Gång på gång klarar av att ömsa skinn"

Planer finns för ytterligare butiksöppningar, samtidigt som den digitala försäljningen och samarbetet med återförsäljare fortsätter att växa.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se