Den 1 juli 2025 gav Europeiska kommissionen sitt godkännande, vilket blev startskottet för slutförandet av den strategiska sammanslagningen mellan de två tyska e-handelsbolagen. Zalando har förvärvat 91,45% av aktiekapitalet i About You genom ett offentligt uppköpserbjudande.
Nästa steg för Zalando är att genomföra en så kallad "squeeze-out" för att förvärva de återstående minoritetsaktierna mot kontant ersättning.
Sammanslagningen, som först meddelades den 11 december 2024, syftar till att kombinera företagens kompletterande styrkor inom både direktförsäljning till konsument (B2C) och företagstjänster (B2B).
Tillsammans kommer vi att arbeta för att vara ett oslagbart team som visar vägen för europeisk e-handel inom mode och livsstil, säger Robert Gentz, medgrundare och Co-CEO för Zalando.
Inom B2B kommer kombinationen av våra kompletterande logistik- och mjukvarukapaciteter ZEOS, Tradebyte och SCAYLE att skapa ett ännu mer avancerat operativsystem för e-handel.
Även Tarek Müller, medgrundare och Co-CEO för About You, ser positivt på affären.
Denna strategiska transaktion öppnar dörren för ett fantastiskt samarbete, samtidigt som vi kan förbli trogna den individualitet och energi som definierar About You, säger Tarek Müller.
Strategin framåt vilar på två ben. Inom B2C kommer Zalando och About You att fortsätta som två separata varumärken med distinkta shoppingupplevelser. Samtidigt kommer de att dra nytta av gemensamma synergier inom logistik och betalningslösningar för att effektivisera verksamheten.
Inom B2B slås Zalando-plattformarna ZEOS och Tradebyte samman med About Yous mjukvarutjänst SCAYLE. Tillsammans ska de erbjuda ett komplett "operativsystem" för varumärken och återförsäljare som vill hantera sin flerkanalsförsäljning i och utanför Europa.
Ledningen för About You, inklusive Tarek Müller, Sebastian Betz och Hannes Wiese, kommer att fortsätta i sina nuvarande roller inom den nya, kombinerade koncernen.
Zalando har satt upp tydliga finansiella mål för sammanslagningen. På lång sikt räknar man med årliga synergier på cirka 100 miljoner euro i rörelseresultat (EBIT), alltså runt 1,12 miljarder svenska kronor.
Den kombinerade koncernen förväntas växa med en årlig tillväxttakt (CAGR) på mellan 5 och 10 procent fram till 2028. För samma år är målet en justerad rörelsemarginal (EBIT) på mellan 6 och 8 procent.
Tillsammans siktar de två företagen, som båda startade som lokala startups och växte till europeiska giganter, på att ta en betydande andel av den europeiska modemarknaden, som uppskattas vara värd 450 miljarder euro.