ANNONS

Vinstdubbling för Lyko - lanserar Instagram-kopia

Rickard Lyko
Nya lagret redo för Black Week.

Skönhetsjätten Lyko presenterar en stark delårsrapport för årets andra kvartal. Företaget visar en kraftig vinstökning och en omsättning som närmar sig en miljard kronor, trots ett ansträngt konsumentklimat och hård priskonkurrens. Nu förbereder man sig för högsäsong med en nyautomatiserad lageranläggning.

ANNONS

Lyko fortsätter att visa stark tillväxt. Under årets andra kvartal ökade nettoomsättningen med 6,8 procent till 939 miljoner kronor. Samtidigt ökade rörelseresultatet (EBIT) med hela 89 procent och landade på 31,7 miljoner kronor, vilket ger en rörelsemarginal på 3,4 procent.

Företaget lyfter fram att resultatet är särskilt starkt med tanke på de tuffa jämförelsetalen från föregående år.

Vi bibehöll ett bra momentum under kvartalet. Rörelseresultatet (EBIT) ökade kraftigt med 89 procent till 31,7 miljoner kronor, vilket motsvarar en solid marginal på 3,4 procent, säger vd:n Rickard Lyko i en kommentar.

Trots intensiv priskonkurrens och ett ansträngt konsumentklimat är vår bedömning att vi tar marknadsandelar samtidigt som vi bibehåller sunda marginalnivåer. Denna prestation återspeglar vår starka marknadsposition och fördelarna med vår storlek.

Under kvartalet har Lyko fortsatt sin fysiska expansion med en ny butik i Helsingfors. Dessutom lanserades ett mobilt pop-up-koncept, "Lyko on Wheels", som turnerade i tio norska städer. Initiativet beskrivs som en succé som överträffade förväntningarna och lade grunden för en ny butiksöppning i Stavanger till hösten.

Även lanseringen av influencermärket Daar Cosmetics i flaggskeppsbutikerna blev en framgång, vilket lett till att varumärket nu rullats ut i hela butiksnätverket.

Parallellt med den fysiska närvaron växer företagets digitala plattform, Lyko Community. En ny funktion, "Stories", där inlägg är synliga i 24 timmar, har bidragit till ökat engagemang. Under juni månad publicerades i snitt 350 inlägg per dag, och under en vecka nådde antalet visningar en topp på 4,5 miljoner.

Företagets egna varumärken fortsätter också att växa och utgör nu 7,8 procent av försäljningen till konsument på rullande 12-månadersbasis.

Juni avslutades med tvåsiffrig tillväxt, och enligt bolaget har även juli startat starkt. De höga volymerna har pressat det nuvarande lagret till sin kapacitetsgräns. Expansionen och automatiseringen av lagret går enligt plan och projektet går nu in i en uppstartsfas. Målet är att anläggningen ska vara i full drift lagom till viktiga försäljningsperioder som Black Week och julhandeln.

Tack vare enastående insatser från våra Lyko-stjärnor har det första halvåret varit helt fantastiskt. Med ett starkt momentum och en stabil grund på plats är vi väl positionerade för fortsatta framgångar under andra halvåret, avslutar Rickard Lyko.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se