ANNONS

Så kan e-handlare ta till vara på Amazons reträtt på Google

ANNONS

Den 23 juli upptäckte vi och flera andra att Amazon helt plötsligt dragit ner helt på sin annonsering på Google Shopping 

Ett par dagar senare kunde vi även konstatera att Amazon inte längre syntes i Popular Products på Google, dvs. I de organiska Shopping resultaten.  

Amazon är en gigantisk spelare på marknaden och en mycket tuff konkurrent för många e-handlare. Så det här kan öppna upp flera möjligheter för flera e-handlare, lite beroende på om det kommer att vara under en längre period eller inte. 

Här är några tips på hur e-handlare kan ta tillvara på nuläget. OBS. att de här tipsen gäller främst för de e-handlare där Amazon har varit en stor aktör/konkurrent på Google Shopping. 

1) Undersök möjligheten att kunna vara mer aggressiv på Google Shopping

  • Visar datan att ni fått ökad visningsandel de senaste veckorna? 
  • Ökar försäljningen Year-on-Year och ni ligger inom er lönsamhets-target? 

Om svaren är ja, så kan det vara läge att skala aggressivt. Men följ som alltid datan mycket noggrant. Ökad visningsandel kan innebära att annonsbudgeten snabbt sticker iväg. 

 

2) Överväg möjligheten att testa produkter som varit tuffa att få lönsamma mot Amazon

  • Om ni har ni haft produkter som ni valt att pausa för att ni inte fått de lönsamma och identifierat Amazon som en av orsakerna till det så kan det vara läge att testa att aktivera annonsering på dem under den här perioden. 

 

3)  Sätt ökad prio på att ha hög synlighet för Popular Products/Organisk Google Shopping

  • Använd strukturerad data (Schema.org) med t.ex. produktrecensioner, lagerstatus, varumärke, GTIN/EAN och pris.
  • Se till att ditt produktflöde är korrekt, komplett och uppdaterat.
  • Om Amazons frånvaro för Popular Products varar under en längre period är förväntan att en del e-handlare kommer få ökad volym från free listings som bör driva organisk trafik och försäljning.

Det finns många spännande aspekter med detta, speciellt om det här kommer pågå  under en längre period. Men även om det är under en kortare period så är det mycket intressant att göra allt man kan för att verkligen dra nytta av när potentiella luckor öppnar sig. 

Om det pågår under en längre period kan det eventuellt vara intressant att se om det går att öka priserna något om Amazon har varit den tydliga prispressaren. 

Mitt sista tips är att hålla stenkoll på auktionsinformationen inne i Google Ads-verktyget för att direkt se om/när Amazon kommer tillbaka in i auktionen. För när det händer så kan det få stor påverkan på försäljning och lönsamhet. 

ANNONS
Bild av Karl Lindberg

E-handelsexpert

Karl Lindberg
VD på AdRelevance
karl@adrelevance.se

Om skribenten

Medgrundare av byrån AdRelevance, som bland annat har prisats av Google för "Bästa Fallstudie i Sverige" för sitt samarbete med Apotea.