ANNONS

Drakarnas favorit växer med 50 procent – men nådde inte egna målet

Grundarna Josefin Runquist och Maja Andersson
Stora investeringar.

Malmöbolaget Inimini, känt från Draknästet och backat av tunga investerare som Lena Apler och Christian von Koenigsegg, fortsätter sin starka tillväxtresa. En färsk årsredovisning för 2024 visar att omsättningen ökade med 50 procent, men samtidigt ökade förlusten efter stora satsningar på framtiden, rapporterar Breakit.

ANNONS

Second hand-raketen Inimini, som säljer begagnade barnkläder i färdiga paket, ökade sin nettoomsättning från 4,2 miljoner kronor 2023 till 6,3 miljoner under 2024. Det visar bolagets nyligen offentliggjorda årsredovisning, vilket Breakit var först att rapportera om.

Samtidigt som intäkterna växte ökade även rörelseförlusten, från -185 000 kronor till strax under -600 000 kronor.

Den kraftiga tillväxten på 50 procent är en inbromsning jämfört med tidigare år då bolaget dubblat sin omsättning. Siffran visar också att man inte helt nådde det interna mål som kommunicerades under hösten. I en intervju med Ehandel.se i september 2024 uppgav medgrundaren och vd:n Josefin Runquist att siktet var inställt på en omsättning på 8 miljoner kronor för helåret.

Förklaringen till de ökade kostnaderna är enligt årsredovisningen strategiska investeringar för att möjliggöra framtida expansion. Under 2024 har Inimini mer än fördubblat sina lokaler i Malmö, ökat personalstyrkan från 9 till 20 medelanställda och genomfört stora uppgraderingar av sina tekniska system. Bland annat har bildredigeringen helt automatiserats och lagrets plocksystem har effektiviserats.

Denna flytt innebar inte bara mer utrymme för lager och produktion, utan också en stor investering i att förbättra flöden och skapa bättre förutsättningar för framtida tillväxt, skriver bolaget i sin förvaltningsberättelse.

Dessa tekniska satsningar är en central del av Iniminis strategi för att hantera de små marginalerna inom second hand, något grundarna tidigare berättat om för Ehandel.se. Genom att automatisera tidskrävande moment, som fotografering och logistik, kan företaget hantera stora volymer och hålla priserna nere för konsumenten.

Planen för innevarande år är att fortsätta växa i Sverige och vidareutveckla den tekniska plattformen. I april i år säkrade bolaget ytterligare 5 miljoner kronor i en kapitalrunda för att finansiera den fortsatta expansionen.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se