ANNONS

Fördubblade omsättningen – köper nu rivalen och siktar på 100 miljoner

Linus Andersson, grundare
E-handeln ska ta dem dit.

Det Stockholmsbaserade IT-bolaget och numera e-handlaren Buyn, grundat 2018, visar på en kraftig tillväxt. Bolagets senaste räkenskapsår, som slutade den sista juni, visar en nettoomsättning på nästan 50 miljoner kronor. Mer än dubbelt upp mot året innan. Samtidigt har företaget vänt en förlust till vinst.

Nu förvärvar bolaget Apple-specialisten Macpatric och vd:n Linus Andersson siktar på att nå en omsättning på 100 miljoner kronor inom två år.

ANNONS

Nettoomsättningen för räkenskapsåret 2024/2025 landade på 48,9 miljoner kronor, en kraftig ökning från 21,4 miljoner föregående år. Samtidigt vände företaget en rörelseförlust på -0,8 miljoner till ett positivt rörelseresultat på närmare miljonen. Detta enligt siffror från bolaget.

Enligt grundaren och vd:n Linus Andersson var föregående års utveckling en planerad del av en större satsning.

Anledningen att vi backade föregående period var vår satsning på att bygga webshop, serviceavdelning samt öppna butik. Det var helt enligt plan, säger Linus Andersson till Ehandel.se.

E-handeln tar fart

En stor del av tillväxten drivs nu av en nylanserad e-handel som snabbt tagit fart. Webbutiken lanserades i oktober förra året och i maj detta år hade månadsförsäljningen ökat till 1,5 miljoner online. Totalt landade e-handeln på 6 miljoner i försäljning under det förra verksamhetsåret, och målet för innevarande år en bra bit högre.

Planen är att vi ska omsätta minst 25 miljoner på nya kunder i webshoppen i år. Sedan kommer vi även flytta över alla våra företagskunder nu när vi har en bättre plattform för B2B-kunderna också. De har tidigare stått för cirka 80 procent av vår omsättning, förklarar Andersson.

Breddar kompetensen

För att ytterligare stärka sin position har Buyn ingått avtal om att förvärva Macpatric AB, en Stockholmsbaserad specialist på Apple-konsultation, reparationer och försäljning. Macpatric, som grundades 2011, omsatte cirka 17,6 miljoner kronor 2024 och hade sju anställda. Förvärvet träder i kraft den 1 september 2025.

Macpatric har en gedigen expertis inom batteri- och skärmreparationer, datakonsultation, samt en lång tradition som pålitlig partner inom Apple-världen. Genom att kombinera våra styrkor, ser vi stor potential att både bredda och höja servicen för våra kunder, säger Linus Andersson i ett pressmeddelande om affären.

Förvärvet tillför inte bara kompetens inom reparationer och service, utan även en nyckelperson för den fortsatta digitala utvecklingen.

I och med vårt förvärv får vi även en duktig kille som kan koda vilket ger oss betydligt större möjligheter att utveckla vår webshop, säger Andersson.

Siktar mot 100 miljoner

Buyn grundades av Linus Andersson efter att han lämnat sin roll som B2B-säljare på Digital Inn, ett bolag som då var på väg mot konkurs. Genom att erbjuda flexibla lösningar utan bindningstider lyckades han snabbt bygga en kundbas.

Med den nya e-handelsplattformen, en fysisk butik, en egen verkstad och nu även förvärvet av Macpatric, är målen högt satta.

Målet är nu 100 miljoner senast 2026/2027, säger Linus Andersson.

För att nå dit förstärker bolaget även säljstyrkan med en senior B2B-säljare. Framåt ser Andersson en framtida fördelning på 60 procent B2B-försäljning och 40 procent B2C, även om han medger att det är svårt att förutspå då B2B-affären snabbt kan växa med större kunder. Bolagets produktmix består idag av cirka 10-15 procent begagnade produkter och 10 procent tjänster, medan resterande del är försäljning av nya produkter.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se