Företaget, som startade med en butik på Ringön för 25 år sedan, har inte bara nått en anrik ålder utan gör det med rejält momentum i affären. Att passera en miljard i omsättning redan i augusti är en milstolpe som vd Erik Wickman, som varit med från start, beskriver som "helt magiskt".
Jag var med och tog emot våra första kunder den 15 augusti 2000. Det året omsatte vi 14 miljoner. Att vi nu, exakt 25 år senare, passerar miljarden på själva årsdagen är helt magiskt, säger Erik Wickman.
Från baksmälla till tillväxtraket
Vägen hit har dock inte varit spikrak. Företaget nådde en miljard i omsättning för första gången 2019, följt av en kraftig tillväxt under pandemin som sedan ledde till en mindre baksmälla. Men under jubileumsåret 2025 har alla pusselbitar fallit på plats. Med en organisk tillväxt på över 30 procent hittills i år är självförtroendet på topp.
Att vi bryter oss loss och tar ett rejält kliv över 1,5 miljarder är jag säker på. Sen får vi se exakt hur nära två miljarder vi kommer. Vi går nu in i en mycket avgörande period med Back to School och Black Friday, förklarar Wickman.
Heta speltitlar och stabila räntor
Enligt Erik Wickman är det framför allt försäljningen av komponenter och datorer som går starkt. God tillgång på nylanserade grafikkort gör att kunderna inte behöver vänta på att uppgradera.
Vi tror även att hushållens ekonomi, med stabilt låg ränta och låg inflation, hjälper till. Dessutom är det äntligen lite heta speltitlar i pipelinen. Battlefield 6 ser ut att bli en dundersuccé som vi tror många kommer vilja uppgradera sin dator för, säger han.
Hemligheten bakom framgången menar han är ett 25-årigt och kompromisslöst fokus på kundupplevelsen, engagerade medarbetare och ett starkt community. Företaget har också satsat på egenutvecklade system istället för dyra konsult- och SaaS-lösningar, vilket gjort dem flexibla och kostnadseffektiva.
Siktar mot Norden
Med den starka tillväxten i ryggen blickar Inet nu framåt. Målet är att fortsätta växa B2B-affären, bygga ännu fler av sina populära Taurus-datorer och påbörja en försiktig expansion i Norden.
Jag tror vi kan ta oss förbi två miljarder utan att behöva expandera till fler marknader, men tittar vi långsiktigt framåt vill vi bli en stark nordisk aktör. Den resan kommer vi försiktigt att påbörja under året, avslutar Erik Wickman.