ANNONS

VD:n slår tillbaka mot larmet: "Vi är inte i en ny kris – tvärtom"

Darko Draskovic Ydremark, vd (Foto: AI/Press)
"Ambitiöst men möjligt".

Efter gårdagens rapportering om Babyshops fördubblade förlust under 2024, bemöter nu bolagets vd, Darko Draskovic Ydremark, bilden av ett bolag i kris. I en kommentar förklarar han att situationen är stabil och att en nyemission på 65 miljoner kronor, som genomförs nu i september, säkrar den fortsatta driften.

LÄS HÄR: Från rekonstruktion till ny kris: Förlusten fördubblad till över 120 miljoner

ANNONS

Igår rapporterade Ehandel.se om den krisdrabbade e-handlaren Babyshops årsredovisning för 2024, som visade en fördubblad rörelseförlust på 126 miljoner kronor och ett kraftigt omsättningstapp. I rapporten beskrevs osäkerhetsfaktorer kring den fortsatta driften, som var beroende av att ny finansiering kom på plats.

Nu ger bolagets vd, som tillträdde i början av året, sin syn på saken. Darko Draskovic Ydremark menar att bilden av en ny kris är felaktig.

Jag delar inte bilden av att bolaget skulle vara i en ny kris. Tvärtom har vi i dag en stabil finansiell situation, med god kostnadsdisciplin, förbättrad lönsamhet och en tydlig plan för fortsatt drift, säger han till Ehandel.se.

Nyemission löser kapitalbristen

En central del i planen är en nyemission på 65 miljoner kronor som nu genomförs. Av dessa tillförs 15 miljoner kronor i kontanter, vilket enligt vd:n stärker både kassan och det egna kapitalet. Han bekräftar att detta löser problemet med det negativa egna kapitalet som i juli uppgick till minus 23,6 miljoner kronor.

Våra befintliga ägare har redan kommunicerat sin teckning och nyemissionen kommer att genomföras som planerat under september, säger Darko Draskovic Ydremark.

Han beskriver sitt första halvår på vd-posten som utmanande, men att han nu är mer optimistisk än när han började. Darko pekar på en kraftigt förbättrad marginal, en stabiliserad IT-infrastruktur och att bolaget har betalat av på sin rekonstruktionsskuld enligt plan.

Vi minskar våra skulder och stärker likviditeten genom nyemissionen. Vi betalar löpande fakturor och rekonstruktionsskulden i tid och har visat god kostnadsdisciplin, förklarar han.

Ser ljusning i marknaden

Trots ett tufft marknadsläge med bland annat lågt barnafödande ser Babyshop positiva tecken. Enligt vd:n hade bolaget sin bästa försäljningsmånad hittills i år under augusti. För att anpassa sig till marknaden fokuserar bolaget på sin närvaro på flera geografiska marknader och ett kontinuerligt utvecklat kunderbjudande.

Även om ett högre barnafödande hade varit positivt för branschen, är vi övertygade om att vår position och vårt erbjudande gör att vi är finansiellt hållbara även i nuvarande marknadssituation.

För framtiden är målen högt satta. Bolaget räknar med tillväxt under hösten 2025 och ett positivt rörelseresultat (EBITDA). Från och med 2026 är siktet inställt på en årlig tillväxt på minst 15 procent och en rörelsemarginal på över 5 procent.

Det är ambitiöst men möjligt, avslutar Darko Draskovic Ydremark.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se