ANNONS

Efter VD:ns varning: Kapar målet med tiotals miljoner

Emil Henriksson
"En fördröjning, inget annat".

Redan i augusti flaggade Buyersclubs vd Emil Henriksson för att 2025-målen kunde bli svåra att nå. Nu bekräftar e-handelsbolaget farhågorna och justerar ner förväntningarna på både omsättning och resultat.

ANNONS

Sweden Buyersclub sänker sitt omsättningsmål för 2025 till 110 miljoner kronor, från det tidigare intervallet på 120–150 miljoner. Samtidigt justeras prognosen för rörelseresultatet (EBITDA) ner till 2 miljoner kronor, jämfört med det tidigare målet på 5–8 miljoner.

Anledningen, som bolaget nu öppet kommunicerar, är att lanseringen av de nya vertikalerna, de så kallade "storefronts" Möbeljätten.se och Kontorsjätten.se, inte har kommit igång i den takt man tidigare planerat.

Varningen kom redan i somras

Tecknen på att en justering var på väg kom redan i samband med delårsrapporten för det andra kvartalet, som publicerades den 19 augusti. Trots en stark omsättningstillväxt på 26 procent under kvartalet, medgav Emil Henriksson att de nya satsningarna innebar en utmaning.

Utan att de [storefronts] kommer igång som önskat blir målen för året svåra, men vi vidtar samtliga åtgärder för att lösa detta så snart som möjligt, skrev Henriksson då i rapporten.

Rapporten visade även på ett litet tapp i de viktiga medlemsintäkterna, något som förklarades med en strategisk ökning av försäljning via externa kanaler.

Ser förseningen som temporär

Trots den sänkta prognosen är den nya målsättningen fortfarande en betydande ökning från 2024, då nettoomsättningen landade på 82,8 miljoner kronor och EBITDA-resultatet på -2,8 miljoner. De nya målen innebär en omsättningsökning på drygt 30 procent och en resultatförbättring på cirka 5 miljoner kronor.

Emil Henriksson förklarar att han ser problemen som en försening snarare än ett permanent hinder.

Vi ser en fortsatt stark underliggande affär med ökad omsättning och förbättrad lönsamhet. Att storefronts inte utvecklats i den takt vi räknat med resulterar i en fördröjning, inget annat. Med justerade mål för 2025 kan vi ge en mer realistisk bild av vad som är möjligt för bolaget att åstadkomma utan hjälp från nya storefronts, säger han i en kommentar.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se