I sitt färska bokslut för räkenskapsåret 2024 redovisar Djerf Avenue AB en omsättningsökning med 15 procent, från 268 miljoner kronor till drygt 308 miljoner kronor. Samtidigt har företagets lönsamhet tagit en rejäl smäll.
Årets resultat föll med över 85 procent och landade på 4,7 miljoner kronor, en markant minskning från föregående års 33,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet sjönk från 40,5 miljoner kronor till 5,7 miljoner kronor, en minskning med nästan 86 procent.
Enligt bolagets förvaltningsberättelse är den primära orsaken till det försämrade resultatet en stor nedskrivning av varulagret. Företaget, som har en affärsmodell baserad på ett till stor del säsongslöst sortiment för att undvika reor, medger att detta över tid har lett till för höga lagernivåer. Denna åtgärd har direkt påverkat både bruttomarginalen och slutresultatet negativt.
Året beskrivs som varierande, med ett svagare första och tredje kvartal, men en stark avslutning driven av högt kundengagemang.
Ett år av utmaningar
2024 var ett händelserikt år för Djerf Avenue, kantat av både strategiska satsningar och offentliga kriser. I december uppmärksammades bolaget i ett granskande reportage om arbetsmiljön, där tidigare anställda vittnade om en hård kultur.
I årsredovisningen skriver bolaget att "kritiken påskyndade det redan påbörjade arbetet med att utveckla och stärka såväl arbetsmiljö, ledarskap och organisation".
Grundaren och dåvarande vd:n Rasmus Johansson kommenterade i december 2024 kritiken som "en tydlig signal för att behöva göra mer" han sa även att han "ska ta lärdom av det som hänt för att skapa en starkare och mer stödjande organisation".
Efter räkenskapsårets slut har en ny ledarstruktur implementerats. I april 2025 klev Rasmus Johansson åt sidan som vd för att bli marknadschef, med fokus på expansionen i USA.
Nanna Hedlund, med erfarenhet från bland annat Kicks och Polarn O. Pyret, tillträdde som ny interim vd. Kort därefter, i maj, bekräftade Nanna Hedlund att företaget genomförde personalneddragningar som en del av en omstrukturering.
Trots utmaningarna har Djerf Avenue även expanderat sitt erbjudande. Under året lanserades Djerf Avenue Beauty, och man öppnade tillfälliga pop up-butiker i New York, Stockholm och London. En annan stor strategisk förändring var flytten av företagets lager från New Jersey till Toronto, en satsning som förväntas ge betydande kostnadsbesparingar under 2025.
Färska uppgifter visar även att bolaget har haft mindre betalningsärenden. Ett utslag på 2 375 kronor registrerades i mars 2024 och en ansökan om betalningsföreläggande på 85 979 kronor inkom i juli 2024. Företaget har dock inget aktuellt skuldsaldo hos Kronofogden.