ANNONS

CDON tar in 45 miljoner för att gasa – här är VD:ns fyra punkter för tillväxt

Fredrik Norberg
Går in i en ny fas.

Marknadsplatsen CDON har genomfört en riktad nyemission och tar in 45 miljoner kronor i nytt kapital. Pengarna är öronmärkta för att accelerera tillväxten och expansionen i Norden. Nu avslöjar företagets vd Fredrik Norberg exakt hur kapitalet ska användas.

ANNONS

Under torsdagskvällen meddelade CDON att man slutfört en riktad nyemission om totalt 718 850 aktier. Teckningskursen sattes till 62,60 kronor per aktie, vilket motsvarade stängningskursen på Nasdaq First North Growth Market den 18 september.

Emissionen mötte ett stort intresse från institutionella investerare. Även befintliga ägare och ledande befattningshavare deltog, däribland styrelseledamöterna Christoffer Norman, Brad Hathaway och Alexander Bricca, som tillsammans tecknade sig för 116 800 aktier.

Vi är verkligen glada över det starka stödet från marknaden, inklusive några av våra befintliga aktieägare och styrelseledamöter. Deras engagemang är ett tydligt bevis på förtroendet för vår strategi och långsiktiga potential, säger Fredrik Norberg, vd på CDON, i en kommentar.

Planen: Fyra tillväxtinitiativ

Fredrik Norberg berättar för Ehandel.se att bolaget har ett halvår av stabil tillväxt och lönsamhet bakom sig och att det nya kapitalet nu ska användas för att öka takten.

Vi har haft ett tema om "back to basics" under dessa år och i och med denna investering tar vi in bolaget i nästa fas: "Tillväxt och innovation". Denna fas har även väldigt fin timing med alla de AI-möjligheter som nu öppnas upp för att skapa en ännu bättre shoppingupplevelse, säger Fredrik Norberg till Ehandel.se.

Kapitalet är enligt Norberg öronmärkt för fyra konkreta tillväxtinitiativ. Bolaget planerar att utöka sin utvecklingskapacitet för att accelerera innovationstakten och integrera AI bredare i både plattformen och organisationen.

Vidare ska en betydande del investeras i att stärka bolagets varumärken genom en mer långsiktig marknadsföring, med målet att återuppbygga kännedom och preferens.

Pengarna ska även finansiera en expansion i övriga Norden, där CDON ser en stark potential i Danmark, Finland och Norge. Slutligen avser man att etablera ett så kallat ”Retail Media”-erbjudande för att skapa nya intäktsströmmar genom annonsering på marknadsplatserna.

Därför valdes en riktad emission

Anledningen till att bolaget valde en riktad nyemission istället för en företrädesemission var enligt styrelsen att det var ett snabbare och mer kostnadseffektivt förfarande i ett volatilt marknadsklimat. Man ville även stärka den institutionella ägarbasen för att förbättra likviditeten i aktien.

Efter att emissionens samtliga delar är registrerade kommer det totala antalet aktier i CDON att öka till 11 470 163, vilket medför en utspädning på cirka 6,3 procent.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se