Koncernens nettoomsättning minskade till 164,7 miljoner kronor under 2024, från 194,2 miljoner föregående år. Rörelseresultatet landade på -23,3 miljoner kronor, en försämring från -12,6 miljoner under 2023.
Enligt bolaget baserades budgeten för 2024 på en förväntad återhämtning i marknaden som uteblev.
I slutet av oktober kunde vi konstatera att utfallet var långt under förväntan, skriver man.
Detta ledde till att åtgärder som sänkta bruttomarginaler och en ny e-handelsstrategi fattades för sent för att påverka årets resultat.
Positivt är att vi har lyckats etablera ett starkt säljfokus i butikerna och att kostnaderna har sänkts från och med 2025. Inte minst kommer ett nytt och effektiviserat fokus på e-handel och adminsitrativa processer att löna sig i längden.
Toni Collin har under 2024 ersatt Jonas Nyström som vd för bolaget.
E-handelsbolaget i kris
Dotterbolaget Aroporth AB, som driver koncernens e-handel via Johnells.se och bestofbrands.com, drabbades särskilt hårt.
Omsättningen har minskat med 19 procent sedan föregående år vilket i huvudsak är relaterat till en svag e-handel, skriver företaget.
Bolagets omsättning minskade till 78,6 miljoner kronor från 90 miljoner 2023, och förlusten uppgick till -13,7 miljoner kronor. Det innebar att aktiekapitalet var helt förbrukat och soliditeten vid årets slut var -26 procent.
Omfattande omstrukturering
Efter räkenskapsårets slut, i januari 2025, beslutades det att samtliga dotterbolag, inklusive Aroporth AB, skulle fusioneras med moderbolaget Anders Johnell AB. Bolagsverket beviljade tillstånd för fusionen i april 2025, och moderbolaget har därmed övertagit samtliga tillgångar och skulder från dotterbolagen, varav flera hade ett negativt eget kapital vid årsskiftet.
Anders Johnell AB är i sin tur ett helägt dotterbolag till Jotunfjell Partners. Ett norskt företag som i september 2023 förvärvade den svenska klädkedjan och som sedan tidigare äger varumärken som Brothers.