New Bubbleroom Sweden AB meddelade under onsdagen att bolaget avser att genomföra kostnadsbesparingar på uppskattningsvis 4-6 miljoner kronor på årsbasis. Syftet är att stärka konkurrenskraften och snabbare åter nå lönsamhet.
Besparingsprogrammet innefattar personalneddragningar samt effektiviseringar inom bolagets samtliga affärsområden. Fackliga förhandlingar kommer att inledas omgående.
Det här initiativet är ett viktigt steg för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft och samtidigt frigöra resurser för att åter uppnå lönsamhet, säger Magnus Månsson, vd för Bubbleroom, i en kommentar.
Beslutet kommer efter att bolagets delårsrapport för januari-juni 2025 visade på en minskad nettoomsättning med 3 procent jämfört med samma period föregående år. Periodens resultat landade på -4 miljoner kronor. I rapporten från i juli beskrev Magnus Månsson marknaden som fortsatt präglad av osäkerhet och ett försiktigt köpbeteende, särskilt i Sverige.
De planerade åtgärderna beräknas få full effekt under det andra kvartalet 2026. Eventuella engångskostnader relaterade till programmet kommer att redovisas i rapporten för det fjärde kvartalet 2025.