ANNONS

Räckesjätten expanderar till nytt land - efter tappet: "Stark affärsmodell"

Björn Johansson, vd
"Kunderna har blivit mer aktiva igen".

E-handelsföretaget Räckesbutiken, som såg både omsättning och resultat minska under 2024, lanserar nu i Storbritannien under det nya varumärket Balustradedesign. Företagets vd, Björn Johansson, menar att expansionen är en strategisk satsning för framtida tillväxt, trots det utmanande marknadsläget.

ANNONS

Det svenska e-handelsföretaget Räckesbutiken, specialiserat på skräddarsydda räckeslösningar, har lanserat en e-handelssajt i Storbritannien under det nya varumärket Balustradedesign. Lanseringen är ett led i företagets europeiska expansionsstrategi och Storbritannien blir bolagets fjortonde marknad.

Expansionen sker efter ett finansiellt utmanande år. Enligt företagets årsredovisning för 2024 minskade nettoomsättningen till 51,7 miljoner kronor, från 63,8 miljoner kronor föregående år. Rörelseresultatet vände till minus och på sista raden gick man från 3,4 miljoner kronor föregående år till 1,9 miljoner under 2024.

I förvaltningsberättelsen anger bolaget att marknaden för byggrelaterade produkter haft en svag utveckling kopplat till en allmän nedgång i byggsektorn och minskad konsumtion. Företaget genomförde under året kostnadsbesparingar för att möta den minskade omsättningen.

VD:n om strategin bakom lanseringen

Björn Johansson, vd för Räckesbutiken, ser Storbritannien som en nyckelmarknad med stor potential. Han menar att beslutet att expandera nu grundar sig på en stark och beprövad affärsmodell.

Trots konjunkturella utmaningar under 2023-2024 har vi en stark affärsmodell som bevisat fungerar i 13 europeiska länder. Vår optimism bygger på långsiktig efterfrågan på kvalitativa och skräddarsydda lösningar inom hem och bygg, säger Björn Johansson till Ehandel.se.

Konceptet i Storbritannien är detsamma som på övriga marknader: ett digitalt designverktyg där kunderna kan skapa sina egna räcken, vilka sedan skräddarsys i Sverige och levereras direkt till kunden.

Vägen tillbaka till lönsamhet

På frågan om hur bolaget ska återställa lönsamheten i den operativa verksamheten, svarar Johansson att fokus ligger på effektivisering, optimerade processer och att öka konvertering och organisk trafik. Han ser inte en motsättning i att spara kostnader och samtidigt investera i expansion.

Våra besparingar har handlat om att anpassa kostnader till rådande marknadsläge, medan expansionen till Storbritannien är en strategisk satsning för framtida tillväxt. Vi ser det inte som motsatser, utan som olika delar av att bygga ett långsiktigt hållbart bolag, säger Björn Johansson.

Han tillägger att företaget nu ser tecken på en återhämtning i marknaden från och med andra halvan av andra kvartalet 2025.

Våra kunder har blivit mer aktiva igen, framför allt inom uppgraderingsprojekt för hem och trädgård. Det stärker vår tro på att efterfrågan på skräddarsydda och kvalitativa lösningar kommer att fortsätta växa igen.

Planen för 2026 och framåt är att befästa positionen som en ledande europeisk aktör inom räckeslösningar.

Fokus blir att kombinera tillväxt med lönsamhet, vidareutveckla vår digitala kundresa och erbjuda ännu fler inspirerande och hållbara lösningar till våra kunder, avslutar Björn Johansson.

LÄS ÄVEN: Han blir Räckesbutikens nya VD: "Är mycket imponerad"

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se