I samband med att OpenAI lanserade sin shoppingfunktion "Instant Checkout" framkom att den bygger på ett nytt, öppet protokoll kallat Agentic Commerce Protocol (ACP). Nu har medutvecklaren Stripe och den anslutna plattformen Shopify förklarat hur protokollet fungerar i praktiken och vad som krävs av handlare som vill ansluta sig.
Syftet med ACP är att skapa ett gemensamt språk mellan e-handlares system och olika AI-agenter. Tanken är att en enda integration ska göra det möjligt för handlare att sälja sina produkter via flera olika AI-tjänster i framtiden, samtidigt som de behåller full kontroll över sin affär.
Ny betalteknik från Stripe
En central del i lösningen är hur betalningar hanteras säkert utan att användaren behöver lämna AI-konversationen. Stripe introducerar här en ny betalningsprimitiv kallad "Shared Payment Token" (SPT).
Medan kunden upplever ett sömlöst betalflöde, så ser det tekniska flödet ut så här:
- En kund bestämmer sig för att köpa en produkt i ChatGPT.
- Stripe skapar en SPT, en krypterad betalningstoken som är knuten till en specifik handlare och ett exakt ordervärde. Detta sker utan att kundens fullständiga kortuppgifter exponeras.
- ChatGPT skickar denna token till handlarens system via ett API.
- Handlaren kan sedan använda denna token för att dra betalningen.
Lösningen är utformad för att vara flexibel. Handlare kan processa betalningen via Stripe, men protokollet tillåter även att de använder sin befintliga betalväxel för att genomföra transaktionen.
Stripe bygger den ekonomiska infrastrukturen för AI, säger William Gaybrick, teknikchef på Stripe.
Så fungerar det för Shopify-handlare
För de över en miljon handlare som snart ansluts via Shopify sker integrationen i bakgrunden. Shopify kommer att tillhandahålla produktdata i realtid – såsom priser, lagerstatus, bilder och produktvarianter – i ett format som ChatGPT kan förstå och presentera.
Enligt Shopify kommer handlarens butiksnamn att visas tydligt vid köp, och alla order flödar in i handlarens vanliga Shopify Admin med korrekt attribuering och transparens kring avgifter. En viktig detalj är att handlaren förblir "merchant of record" och äger hela kundrelationen. De ges även kontroll över om kunden ska slutföra köpet via Instant Checkout i chatten eller skickas vidare till handlarens egen nätbutik.
Handeln förändras snabbt. Människor upptäcker produkter i AI-konversationer, inte bara genom sök eller annonser. Det här låter våra handlare dyka upp naturligt i de ögonblicken och ger kunderna ett sätt att handla utan att avbryta sitt flöde, säger Vanessa Lee, produktchef på Shopify.
Enligt Shopify är målet är att handlarna ska ligga i framkant per automatik, utan att behöva hantera den tekniska komplexiteten själva.
Protokollet Agentic Commerce Protocol (ACP) och dess dokumentation har gjorts tillgänglig som öppen källkod för utvecklare och handlare som vill börja bygga egna integrationer.
LÄS ÄVEN:
ChatGPT:s nya drag: "Största innovationen sedan mobilbetalningar"
Nu är det officiellt: OpenAI lanserar shopping direkt i ChatGPT