ANNONS

Nordicfeel förbättrar resultatet – men går fortfarande med miljonförlust

Lisa Bruzelius, vd för Nordicfeel
Tuff omställning klar.

E-handelskoncernen NF11 Holding, som äger och driver bland annat Nordicfeel och Eleven, har slutfört ett omfattande omstruktureringsprogram. Samtidigt visar färska siffror för det brutna räkenskapsåret 2024/2025 en stabil försäljning men fortsatt negativt rörelseresultat. Nu ska verksamheten samlas under ett och samma varumärke.

ANNONS

Under räkenskapsåret, som sträckte sig från 1 april 2024 till 31 mars 2025, slutförde koncernen det stora omstruktureringsarbete som påbörjades föregående år med målet att etablera "en starkare och mer skalbar plattform för framtida tillväxt och lönsamhet".

Arbetet har bland annat innefattat implementering av flera nya affärskritiska IT-system , en omfattande omskrivning av företagets frontend-kod och en strategisk flytt av centrallagret med investeringar i lagerautomation. Dessutom har en ny flaggskeppsbutik, som sitter ihop med det nya huvudkontoret, öppnats i centrala Stockholm.

I förvaltningsberättelsen framhåller bolaget att man redan ser positiva effekter av programmet.

Utvecklingen visade dock en tydlig positiv trend under årets andra hälft, med en märkbar tillväxt efter att omstruktureringsprogrammet slutförts. Detta ser vi som positiva signaler för strategins effektivitet och ger goda förutsättningar för det kommande året, skriver bolaget.

Resultat och omsättning

För det operativa dotterbolaget Youty AB, som driver Nordicfeel och Eleven, ökade nettoomsättningen marginellt till 684,1 miljoner kronor, från 680,6 miljoner föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -12,2 miljoner kronor, en försämring från -9,5 miljoner året innan.

För moderbolaget NF11 Holding AB, som inkluderar varumärken som Nordicfeel, Eleven och Blush, uppgick nettoomsättningen till 697,8 miljoner kronor, en liten minskning från 701,4 miljoner. Koncernens rörelseresultat förbättrades till -31,8 miljoner kronor, jämfört med -37,3 miljoner året innan. Koncernen noterar att resultatet belastas av planenliga goodwillavskrivningar från tidigare förvärv.

Strategi framåt

Efter räkenskapsårets slut har arbetet med att genomföra en ny "one brand"-strategi inletts. Planen är att samla all verksamhet under domänen Nordicfeel.com. Koncernens verksamhet i Finland och Danmark, samt den svenska Nordicfeel-affären, har redan flyttats över till den nya plattformen.

Bolagets fortsatta omsättningstillväxt bedöms ligga i nivå med övriga bolag i branschen. Lönsamheten för bolaget beräknas förbättras, skriver moderbolaget om 2025/2026.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se