ANNONS

Från 15 till 40 miljoner - massexpansion i sikte

Ole Tessem, vd
Dubblar nästan vinsten.

Allt började, enligt grundarnas egen historia, en frostig kväll på en liten ö utanför Trondheim. Där, runt en lägereld under norrskenet, föddes idén som skulle bli sällskapsspelsföretaget Spillfabrikken. Året var 2020 och vännerna Sander Ofstad, Ole Tessem och Jørgen Holmseth bestämde sig för att förvandla sin passion för spel till en affärsidé.

ANNONS

Fem år senare visar siffrorna från deras svenska dotterbolag, Spillfabrikken AB med säte i Malmö som driver Spelfabrik.se, att idén var framgångsrik.

Under räkenskapsåret 2024 ökade bolaget, som driver e-handeln Spelfabrik.se, sin omsättning med 152 procent, från 15,6 miljoner till 39,4 miljoner kronor. Samtidigt stärktes rörelseresultatet från 2,7 miljoner till 5,1 miljoner kronor.

Enligt årsredovisningen beror den positiva utvecklingen på att företaget har "expanderat till större marknader i södra Europa vilket bidragit positivt till nettoomsättningen". En detalj är att denna tillväxt uppnåddes utan några registrerade anställda i det svenska bolaget under 2024.

Det svenska bolaget ska vara en viktig del i den norska koncernen Spillfabrikken AS. Koncernen som helhet uppger att den sålt över 750 000 sällskapsspel på 12 olika marknader och genererade en total omsättning på över 8 miljoner dollar under 2024. Försäljningen sker både direkt till konsument via egna e-handelssajter och genom återförsäljare.

För att nå ut till en bred publik har bolaget samarbetat med kända influencers som Joakim och Jonna Lundell samt Anty.

Grundarnas ambitioner stannar inte här. Under 2025 och 2026 siktar Spillfabrikken på att fortsätta sin expansion och gå in på marknader i Kanada, Australien, Nya Zeeland, Irland samt delar av Asien och Sydamerika.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se