Bolaget har övergått till ett brutet räkenskapsår, och den aktuella rapporten sträcker sig över 18 månader, från 2024-01-01 till 2025-06-30.
Under denna period uppgick nettoomsättningen till 34,6 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster landade på 6,15 miljoner kronor.
Motsvarande siffror för det föregående räkenskapsåret (2023, 12 månader) var en nettoomsättning på 18,4 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på 1,95 miljoner kronor.
Förklaringen till tillväxten
I förvaltningsberättelsen skriver styrelsen att den starka tillväxten i omsättning och resultat är ett resultat av flera faktorer, utöver det förlängda räkenskapsåret.
Den positiva utvecklingen är dels ett resultat av de investeringar som genomfördes under 2023 i logistiklösningar och e-handelsplattform, vilket resulterat i högre effektivitet och en bättre kundupplevelse, skriver bolaget.
Man lyfter även fram andra drivkrafter, såsom framgångsrik produktutveckling, ökad varumärkeskännedom samt ett utökat nätverk av återförsäljare, både i Sverige och internationellt.
Fysisk expansion
Essentials Studios, som grundades 2020 av Cajsa Andersson och Isabelle Åkerström, har sin bas i e-handeln men har under räkenskapsåret tagit steget in i fysisk detaljhandel.
En viktig milstolpe under året var öppningen av bolagets första fysiska butik på Hamngatan 11 i Stockholm, vilket markerar ett nytt steg i bolagets utveckling, anges i rapporten.
Den fysiska expansionen fortsatte även efter räkenskapsårets slut. I rapporten framgår det att en ny butik har slagits upp:
I september 2025 öppnar företaget sin andra butik. Butiken kommer att ligga på Kungsgatan i Göteborg.
Fokus på lönsamhet
Bolaget uppger att man under året haft ett tydligt fokus på lönsamhet genom att se över kostnadsstrukturen och effektivisera verksamheten.
Framåt ser Essentials Studios fortsatt internationell tillväxt som ett viktigt mål.
Framåt är ambitionen att fortsätta växa internationellt, huvudsakligen genom onlineförsäljning men även genom strategiska samarbeten med återförsäljare, vilket bolaget ser som en central del i sin expansionsstrategi, skriver styrelsen.