Daniel Wellington grundades 2011 av Filip Tysander och blev snabbt en global succé via influencer-marknadsföring. Efter flera år med över två miljarder i omsättning och vinst vände resultatet. En kostsam satsning på egna butiker, följt av coronapandemin, ledde till stora förluster. Mellan 2019 och 2023 uppgick förlusterna till närmare en miljard kronor.
2022 inleddes ett samarbete där Timex blev distributör och även gav Daniel Wellington ett konvertibellån. Det är detta lån som Timex nu använder för att bli majoritetsägare.
Timex Group har trott på vår vision och visat sig vara en exceptionell partner. Med deras erfarenhet och långsiktiga engagemang i branschen är de den perfekta partnern för att ta oss in i nästa tillväxtfas och lyfta Daniel Wellington till nya höjder, säger grundaren Filip Tysander i ett uttalande.
Timex vd Tobias Reiss-Schmidt kommenterar att de kan "hjälpa företaget att realisera den potentialen snabbare".
Enligt vd Tianhao Liu ska partnerskapet nu påskynda tillväxten globalt. Daniel Wellington ska fortsätta att drivas självständigt från Stockholm.