ANNONS

Betalade 1,7 miljoner privat - räddade sitt varumärke: "Utan nöjda kunder har vi ingenting"

Sanne Josefson
"Jag betalade fort som tusan".

När samarbetet med Hubso höll på att förstöra hennes livsverk, tog influencern Sanne Josefson ett drastiskt beslut. För att rädda sitt e-handelsbolag från arga kunder och uteblivna leveranser började hon i hemlighet betala räkningar med privata medel. Ett högriskspel som lyckades. Idag har hon tagit tillbaka full kontroll och bolaget växer med nästan 60 procent. Det rapporterar Di.

ANNONS

Influencern Sanne Josefson, som grundade klädbolaget Sanne Alexandra 2013, sålde 2022 delar av sitt bolag till Spotlight-listade Hubso Group. Hon blev minoritetsägare med 49,9 procent när varumärket bolagiserades. Samarbetet, som inledningsvis fungerade, ledde dock till oenighet om bolagets drift under 2024.

När Sanne Josefson försökte köpa tillbaka sitt bolag i början av 2024 fick hon nej. Situationen ledde till en känsla av maktlöshet för grundaren.

Jag tappade kontroll och jag tyckte inte bolaget drevs på det sättet jag vill. Det är en av de värsta känslorna jag varit med om. Att vara ansiktet utåt för något som man inte kan stå för var en otrolig kontrollförlust, säger hon till Di.

Under 2024 uppgick bolagets omsättning till 9,6 miljoner kronor, med en förlust på 1,6 miljoner kronor. Samtidigt rapporterade moderbolaget Hubso Group en förlust på över 30 miljoner kronor på intäkter under 24 miljoner kronor.

I januari 2025, efter att Hubso överlåtit 25 procent av aktierna till Josefson för en symbolisk summa, började kunder kontakta henne gällande ordrar som inte hade skickats. För att skydda varumärket valde Josefson att agera på egen hand.

Jag betalade fort som tusan med privata medel för att göra alla nöjda. Utan nöjda kunder har vi ingenting.

Sanne Josefson uppger att hon använde uppskattningsvis 1,7 miljoner kronor av privata medel för att hantera situationen. Hon betalade ut ersättning för ordrar som inte gått iväg när arga kunder hörde av sig, för att rädda kundrelationerna. Hon beskriver hur hon personligen åkte till leverantörer och bad dem att släppa produkterna till henne och att lita på hennes förmåga att betala, trots att det fanns en risk att hon inte skulle kunna ersätta dem.

I början av 2025 hade Hubso Group förlorat 99 procent av sitt börsvärde, och dotterbolaget Hubso AB gick i konkurs i juli 2025. Då hade Sanne Josefson redan grundat ett nytt bolag, Selma Alexandra AB, för att driva varumärket vidare.

Det nya bolaget har, under det tredje kvartalet 2025, omsatt drygt 2,7 miljoner kronor jämfört med 1,7 miljoner kronor under samma period föregående år. Det är en tillväxt på nästan 60 procent.

Framför allt är vi ett välmående och lönsamt bolag. Det är det enda jag bryr mig om just nu, säger Sanne Josefson.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se