ANNONS

KICKS e-handel växte 6,2 procent – här är orsakerna

Carola Lundell
Ny gemensam plattform på plats.

Kicks e-handel visade en stabil tillväxt på 6,2 procent under Matas Groups andra kvartal (juli-september). Samtidigt låg den fysiska butiksförsäljningen kvar på föregående års nivå. Det framgår av en ny kvartalsrapport.

ANNONS

Matas Group, som äger Kicks, presenterade idag siffror för Q2 2025. Medan e-handeln exklusive Skincity växte med 6,2 procent, backade butiksförsäljningen marginellt med 0,8 procent. Denna nedgång uppges primärt vara driven av en varm sommar som påverkade besökstrafiken.

Tillväxten inom e-handeln förklaras av flera faktorer. Kicks har breddat sitt sortiment med nya varumärken, däribland Charlotte Tilbury som lanserades online på samtliga marknader.

LÄS ÄVEN: Charlotte Tilbury expanderar i Norden

Dessutom har koncernens danska makeupvarumärke Nilens Jord lanserats, med en försäljning som enligt bolaget har överträffat förväntningarna. Kicks kundklubb fortsätter också att locka nya medlemmar.

Under kvartalet levererar Kicks ett starkt resultat inom våra strategiska fokusområden; vår e-handel växer, våra egna varumärken tas emot fantastiskt och vi attraherar internationellt eftertraktade varumärken som Charlotte Tilbury, säger Carola Lundell, vd på Kicks, i en kommentar.

Under kvartalet lanserades även en gemensam e-handelsplattform för Matas och Kicks. Detta ska ha haft en kortsiktigt hämmande effekt på tillväxten, men skapar förutsättningar för att skala upp initiativ över hela koncernen framöver.

Samtidigt fortsätter butiksexpansionen. Två nya butiker öppnades under kvartalet, i Globen Shopping Stockholm och i Manglerud i Norge. Ytterligare fyra butiksöppningar planeras för innevarande kvartal. Parallellt uppdateras befintliga butiker enligt det nya konceptet "Unlimited".

LÄS ÄVEN: Över 700 i kö till Kicks nya butik

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se