ANNONS

Partykungens nya vinstrekord: "Bästa i bolagets historia"

Johan Lingvall, vd för Partykungen
140 000 order.

Efter en tid av utmaningar och ägarbyten redovisar Partykungen historiska rekordsiffror. Under den nya vd:n Johan Lingvalls ledning har e-handlaren gått från ett "överlevnadsläge" till en stark lönsamhet under årets viktigaste månad. Det skriver Market.

ANNONS

Bolaget har nyligen genomgått ett stålbad efter att den tidigare ägaren Wonder Group hamnat i finansiell kris, vilket tvingade den svenska e-handlaren att pausa flera initiativ och fokusera inåt. Efter att ha köpt tillbaka bolaget sommaren 2024 har vinden vänt.

Oktober månad, som drivs av den intensiva Halloween-försäljningen, resulterade i en vinstmarginal på starka 15,7 procent. Totalt hanterades 140 718 order, vilket är en ökning med 2,9 procent jämfört med samma period föregående år.

Grundaren hyllar utvecklingen

Joel Svensson, som numera är styrelseordförande efter att ha lämnat över den operativa ledningen, uttrycker följande i ett inlägg på Linkedin:

Oktober är den första månaden där jag inte längre som vd behöver avlägga en månadsrapport till styrelsen, utan istället och i egenskap av styrelsens ordförande, har nöjet ta emot en dito, skriver han och fortsätter:

I princip samtliga nyckeltal pekar åt rätt håll och jag kan stolt konstatera att teamet med ledning av Johan Lingvall & Co lyckats leverera det bästa resultatet en enskild månad (!) i bolagets historia.

Bantat sortiment gav effekt

Även den nuvarande vd:n gläds åt framgångarna.

Det är fantastiskt trevligt! säger Johan Lingvall till Market.

Den snabba vändningen förklaras delvis av en trimmad organisation och ett optimerat sortiment. Från att tidigare ha lagerfört uppemot 40 000 artiklar har bolaget nu bantat utbudet till mellan 22 000 och 25 000 artiklar för att säkra bättre marginaler. Samtidigt vittnar ledningen om en extremt effektiv logistik där man trots säljökar på uppemot 50 procent vissa dagar lyckats leverera med hög träffsäkerhet.

Nu blickar bolaget framåt mot Black Friday och julhandeln, även om kalendereffekten i år skapar logistiska utmaningar inför den stundande nyårsfesten.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se