Under det tredje kvartalet 2025 ökade den svenska e-handeln med 10 procent jämfört med samma period föregående år. Detta markerar fjärde kvartalet i rad med positiv tillväxt, men det är första gången på fyra år som ökningen når tvåsiffriga nivåer.
Trendbrottet tillskrivs främst en ökad framtidstro hos hushållen, vilket nu får direkt genomslag i köpmönstren.
Möbler och heminredning drar ifrån
Den tydligaste återhämtningen syns inom sällanköpsvaror. Kategorin möbler och heminredning, som under en längre period brottades med minskad försäljning, ökar nu kraftigt. Under kvartalet steg omsättningen i branschen med 22 procent. Detta är andra kvartalet i rad som kategorin växer med över 20 procent.
Därmed växer möbelhandeln snabbare än apoteksbranschen, som annars varit e-handelns draglok. Apotekshandeln visar dock fortsatt stabila siffror med en uppgång på 18 procent.
Att livsstilskonsumtionen ökar är ett tydligt tecken på att hushållen ser mer optimistiskt på framtiden. Möbel- och heminredningsbranschen gick väldigt starkt under pandemin för att få en svacka när ekonomin vände. Nu ser vi att konsumenter har börjat prioritera köp till hemmet igen, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige.
Hon pekar på stärkt köpkraft och en rörligare bostadsmarknad som bidragande faktorer till lyftet.
Rekordintresse för Black Week
Rapporten indikerar en fortsatt stark utveckling inför årets sista månader. Prognosen för julhandeln online ligger på 12 miljarder kronor. Innan dess väntar Black Week, där intresset ser ut att nå nya nivåer.
Enligt E-barometern planerar 35 procent av konsumenterna att handla under kampanjveckan, vilket överträffar nivåerna från pandemiåret 2020. Det är främst den yngre målgruppen som driver intresset; i åldersgruppen 18–29 år uppger 59 procent att de planerar sina inköp utifrån kommande kampanjperioder.
Black Week har blivit startskottet för julhandeln och en av årets absolut viktigaste perioder för handel. Vi ser en stabilisering efter en utmanande tid. Konsumenterna är fortfarande prismedvetna, men köplusten är tillbaka, säger Ylva Staszewski.