I maj rullade Google ut sin nya funktion AI Overviews (AIO) brett i Sverige, en förändring som innebar att användare får ett AI-genererat direktsvar högst upp i sökresultatet. Tidiga mätningar visade då att jättar som Amazon tog stor plats, med drygt 1 000 exponeringar för de mest synliga domänerna.
Nu, ett halvår senare, ritar en ny kartläggning om kartan.
Siffror från SEO-experten Christian Rudolf visar att antalet AI-svar i det svenska indexet har ökat kraftigt.
Jämfört med mätningar från maj månad har volymen exponeringar för de största aktörerna närmast sjufaldigats, säger Christian Rudolf från byrån TopDog.

Hälsa och kunskap premieras
Den nya datan, som baseras på en genomgång av svenska e-handlare i november 2025, visar ett tydligt skifte i vilka branscher Google prioriterar i sina AI-svar. Apoteksaktörerna har tagit ett fast grepp om topplistan.
Enligt Christian Rudolf finns det tre tydliga mönster för vilka e-handlare som lyckas få sina varumärken nämnda eller länkade i AI-svaren:
- Hälsa: Detta är ett av de största segmenten för informationssökning på internet, vilket gynnar apotek och hälsoaktörer.
- Kunskapsintensiva produkter: E-handlare som säljer produkter som kräver viss förkunskap för att köpa eller använda, exempelvis elektronik eller odling (fröer och växter).
- Starkt innehåll: Sajter som driver en framgångsrik blogg eller redaktionell sektion premieras i högre utsträckning.
Apoteken i toppen
Där listan i våras toppades av internationella jättar, är det nu svenska Apoteket.se som är den enskilt största e-handlaren i AI-sökresultaten med 8 600 registrerade svar. Detta kan jämföras med maj månads toppnoteringar som låg runt 1 000-strecket. Christian Rudolf påpekar dock att hans kartläggning använder ett annat verktyg än det som Jorge Castro använde i maj, så siffrorna är inte direkt jämförbara, även om den övergripande trenden är tydlig.
Även Blomsterlandet utmärker sig högt upp på listan, vilket sägs bekräfta tesen om att kunskapsintensiva segment som odling ges stort utrymme i Googles AI-modell.
Topplista: E-handlarna som syns mest i AI Overviews
Tabellen avser "Total Responses", vilket innebär antalet gånger varumärket nämns eller länkas i ett AI-genererat svar.
Placering |
Domän |
Antal svar
|
1 |
8647 |
|
2 |
5215 |
|
3 |
3900 |
|
4 |
3875 |
|
5 |
3804 |
|
6 |
3578 |
|
7 |
3558 |
|
8 |
2849 |
|
9 |
2550 |
|
10 |
2405 |
|
11 |
2196 |
|
12 |
2012 |
|
13 |
1926 |
|
14 |
1896 |
|
15 |
1850 |
|
16 |
1808 |
|
17 |
1754 |
|
18 |
1730 |
|
19 |
1686 |
|
20 |
1647 |
|
21 |
1615 |
|
22 |
1593 |
|
23 |
1471 |
|
24 |
1374 |
|
25 |
1315 |
|
26 |
1255 |
|
27 |
1221 |
|
28 |
1060 |
|
29 |
1060 |
|
30 |
1051 |
|
31 |
1048 |
|
32 |
1038 |
|
33 |
958 |
|
34 |
925 |
|
35 |
920 |
|
36 |
908 |
|
37 |
888 |
|
38 |
883 |
|
39 |
854 |
|
40 |
839 |
|
41 |
810 |
|
42 |
799 |
|
43 |
798 |
|
44 |
795 |
|
45 |
784 |
|
46 |
776 |
|
47 |
776 |
|
48 |
762 |
|
49 |
753 |
|
50 |
733 |
|
51 |
729 |
|
52 |
702 |
|
53 |
701 |
|
54 |
694 |
|
55 |
685 |
|
56 |
682 |
|
57 |
678 |
|
58 |
676 |
|
59 |
665 |
|
60 |
649 |
|
61 |
646 |
|
62 |
634 |
|
63 |
625 |
|
64 |
615 |
|
65 |
604 |
|
66 |
595 |
|
67 |
581 |
|
68 |
580 |
|
69 |
571 |
|
70 |
570 |
|
71 |
570 |
|
72 |
564 |
|
73 |
561 |
|
74 |
545 |
|
75 |
537 |
|
76 |
525 |
|
77 |
525 |
|
78 |
520 |
|
79 |
520 |
|
80 |
512 |
|
81 |
510 |
|
82 |
509 |
|
83 |
501 |
|
84 |
500 |
|
85 |
492 |
|
86 |
487 |
|
87 |
483 |
|
88 |
465 |
|
89 |
465 |
|
90 |
461 |
|
91 |
456 |
|
92 |
453 |
|
93 |
453 |
|
94 |
436 |
|
95 |
433 |
|
96 |
429 |
|
97 |
428 |
|
98 |
426 |
|
99 |
426 |
|
100 |
426 |
Källa: Ahrefs/Christian Rudolf (Data per 23 november 2025)