ANNONS

Sjufaldig ökning på ett halvår – här är vinnarna i Googles nya söklandskap

Christian Rudolf, SEO-expert
En bransch dominerar totalt.

Sedan Google lanserade AI Overviews i Sverige har antalet AI-genererade svar i sökresultaten ökat markant. En ny mätning visar att volymerna är cirka sju gånger större idag än vid lanseringen i maj – och det är en specifik bransch som lägger beslag på topplaceringarna.

ANNONS

I maj rullade Google ut sin nya funktion AI Overviews (AIO) brett i Sverige, en förändring som innebar att användare får ett AI-genererat direktsvar högst upp i sökresultatet. Tidiga mätningar visade då att jättar som Amazon tog stor plats, med drygt 1 000 exponeringar för de mest synliga domänerna.

Nu, ett halvår senare, ritar en ny kartläggning om kartan.

Siffror från SEO-experten Christian Rudolf visar att antalet AI-svar i det svenska indexet har ökat kraftigt.

Jämfört med mätningar från maj månad har volymen exponeringar för de största aktörerna närmast sjufaldigats, säger Christian Rudolf från byrån TopDog.

Antalet AI Overviews i det svenska indexet (Graf: Christian Rudolf)

Hälsa och kunskap premieras

Den nya datan, som baseras på en genomgång av svenska e-handlare i november 2025, visar ett tydligt skifte i vilka branscher Google prioriterar i sina AI-svar. Apoteksaktörerna har tagit ett fast grepp om topplistan.

Enligt Christian Rudolf finns det tre tydliga mönster för vilka e-handlare som lyckas få sina varumärken nämnda eller länkade i AI-svaren:

  1. Hälsa: Detta är ett av de största segmenten för informationssökning på internet, vilket gynnar apotek och hälsoaktörer.
  2. Kunskapsintensiva produkter: E-handlare som säljer produkter som kräver viss förkunskap för att köpa eller använda, exempelvis elektronik eller odling (fröer och växter).
  3. Starkt innehåll: Sajter som driver en framgångsrik blogg eller redaktionell sektion premieras i högre utsträckning.

Apoteken i toppen

Där listan i våras toppades av internationella jättar, är det nu svenska Apoteket.se som är den enskilt största e-handlaren i AI-sökresultaten med 8 600 registrerade svar. Detta kan jämföras med maj månads toppnoteringar som låg runt 1 000-strecket. Christian Rudolf påpekar dock att hans kartläggning använder ett annat verktyg än det som Jorge Castro använde i maj, så siffrorna är inte direkt jämförbara, även om den övergripande trenden är tydlig.

Även Blomsterlandet utmärker sig högt upp på listan, vilket sägs bekräfta tesen om att kunskapsintensiva segment som odling ges stort utrymme i Googles AI-modell.

Topplista: E-handlarna som syns mest i AI Overviews

Tabellen avser "Total Responses", vilket innebär antalet gånger varumärket nämns eller länkas i ett AI-genererat svar.

Placering
Domän
Antal svar
1
8647
2
5215
3
3900
4
3875
5
3804
6
3578
7
3558
8
2849
9
2550
10
2405
11
2196
12
2012
13
1926
14
1896
15
1850
16
1808
17
1754
18
1730
19
1686
20
1647
21
1615
22
1593
23
1471
24
1374
25
1315
26
1255
27
1221
28
1060
29
1060
30
1051
31
1048
32
1038
33
958
34
925
35
920
36
908
37
888
38
883
39
854
40
839
41
810
42
799
43
798
44
795
45
784
46
776
47
776
48
762
49
753
50
733
51
729
52
702
53
701
54
694
55
685
56
682
57
678
58
676
59
665
60
649
61
646
62
634
63
625
64
615
65
604
66
595
67
581
68
580
69
571
70
570
71
570
72
564
73
561
74
545
75
537
76
525
77
525
78
520
79
520
80
512
81
510
82
509
83
501
84
500
85
492
86
487
87
483
88
465
89
465
90
461
91
456
92
453
93
453
94
436
95
433
96
429
97
428
98
426
99
426
100
426

Källa: Ahrefs/Christian Rudolf (Data per 23 november 2025)

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se