ANNONS

Black Week tappar mark – här är trendbrottet

Magdalena Caesar
Når inte upp till fjolårets nivåer.

Trots att november som helhet visar gröna siffror har inledningen på Black Week varit trögare än i fjol. Nya siffror från Svea Bank visar också att konsumenterna har ändrat beteende, där direkta betalningar ökar på bekostnad av fakturaköp.

ANNONS

Novemberhandeln har totalt sett öppnat starkt, men den specifika perioden för Black Week når hittills inte upp till föregående års nivåer. Enligt ny statistik från Svea Bank har e-handelsförsäljningen under månadens första 26 dagar ökat med 9 procent jämfört med samma period föregående år.

Samtidigt som omsättningen för månaden ökar, syns en tydlig uppgång i snittordervärdet som stiger med drygt 8 procent. Antalet transaktioner är relativt oförändrat med en marginell ökning på 0,82 procent för perioden 1–26 november.

Svagare start på veckan

Siffrorna för själva Black Week (måndag till onsdag) visar dock en annan trend. Omsättningen för dessa dagar har minskat med 6,53 procent jämfört med motsvarande dagar 2024. Även transaktionsvolymen har backat med 8,25 procent under inledningen av veckan.

Enligt Svea Bank beror utvecklingen sannolikt på att konsumtionen har tidigarelagts och spridits ut över hela månaden snarare än att koncentreras till den specifika veckan.

Det kan verka förvånande att den tidigare höjdpunktsveckan utvecklas svagare än 2024, men vår statistik visar att både trafik och transaktioner steg snabbt redan i början av månaden, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.

Trendbrott i betalsätt

Statistiken indikerar även en förändring i hur konsumenterna väljer att betala. Enligt Magdalena Caesar har ekonomin stabiliserats, vilket innebär att fler konsumenter har utrymme i plånboken under hela månaden.

Vi ser också att antalet transaktioner via faktura och delbetalning har minskat och att fler gör sina köp med direktbetalning, säger Magdalena Caesar.

Dag för dag under veckan

Sett till de enskilda dagarna under inledningen av Black Week var tisdagen den enda dagen som visade tillväxt.

  • Måndag: Omsättningen -10 procent
  • Tisdag: Omsättningen +10 procent
  • Onsdag: Omsättningen -16,7 procent

Siffrorna baseras på betalningar genom Svea Banks betallösningar, som inkluderar bland annat Swish, kort och faktura.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se