När Glowid AB summerar det brutna räkenskapsåret 2024/2025 står det klart att bolaget fortsätter sin tillväxtresa. Omsättningen landade på nära 190 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med över 27 procent jämfört med föregående år.
Trots den ökade omsättningen och de satsningar som gjorts under året, visar sista raden i resultaträkningen att lönsamheten ligger kvar på en nivå som liknar föregående år. Rörelseresultatet uppgick nämligen till 27,2 miljoner kronor, en marginell minskning från 28,7 miljoner kronor året innan.
Under räkenskapsåret har bolagets omsättning ökat till följd av ökad försäljning i flera försäljningskanaler, samtidigt som lönsamheten varit stabil, skriver bolaget i rapporten.
En av de mest centrala händelserna under året handlar om bolagets förflyttning gällande sortimentet. Från att tidigare ha fokuserat på handel och distribution av externa varumärken, har Glowid under perioden introducerat varor under egen flagg.
Denna lansering beskrivs som ett sätt att inte bara stärka den befintliga portföljen utan också som ett sett att bredda kundbasen.
Men för att kunna hantera den ökade omsättningen och de nya satsningarna har bolaget rekryterat kraftigt under året. Medelantalet anställda har stigit från 24 personer föregående räkenskapsår till 37 personer under det senaste året.
För att skapa goda förutsättningar för fortsatt expansion har organisationen stärkts, både operativt och på styrelsenivå, kommenterar bolaget i rapporten.
Parallellt med den operativa verksamheten har det skett förändringar i ägarstrukturen.
Moderbolaget Glowid Holding AB, som är huvudägare, rapporterar i sin separata årsredovisning att en transaktion gällande dotterbolaget har genomförts. Under räkenskapsåret har holdingbolaget sålt av 24 procent av andelarna i Glowid AB.
Efter denna transaktion äger Glowid Holding AB 76 procent av aktierna, medan investorn Never Eat Alone Invest III Investments AB står som ägare till 22 procent.