ANNONS

Kundernas förvirring blir guldgruva – "Fake Friday" växer starkt

Karl Lindberg
Konverteringarna upp 15 procent.

Trots rapporter om en trög inledning på själva Black Week visar ny data att november som helhet levererar starka siffror. Enligt byrån Adrelevance har konverteringarna ökat med 15 procent jämfört med i fjol, samtidigt som fenomenet "Fake Friday" tar allt större plats.

ANNONS

Medan e-handelsbranschen navigerar genom årets mest intensiva försäljningsperiod, indikerar data att konsumtionsmönstret fortsätter att förändras. Enligt en färsk analys från Adrelevance, baserad på data från deras e-handelskunder, har november hittills varit en tillväxtmånad.

Jämfört med föregående år har antalet konverteringar ökat med 15 procent och även det totala konverteringsvärdet visar en tydlig uppgång.

Med tanke på att lönsamhet är det viktigaste målet för många e-handlare är det här positivt, säger Karl Lindberg på Adrelevance.

Osäkerhet gynnar "Fake Friday"

En tydlig trend i årets data är den ökade betydelsen av fredagen innan Black Friday, i branschen ofta kallad "Fake Friday". Dagen präglades av både hög konverteringsgrad och högt ordervärde.

Enligt Karl Lindberg beror detta delvis på konsumentbeteende kopplat till kalendern, något som handlarna har varit snabba att utnyttja.

Det är många konsumenter som är osäkra på vilken fredag som är Black Friday och därför börjar söka fredagen innan. Det är fler och fler e-handlare som gör Fake Friday-kampanjer och anspelar på det beteendet på ett effektivt sätt.

Löningsdagen stack ut

Analysen visar vidare att tisdagen, som sammanföll med löning, hittills har haft veckans högsta konverteringsgrad. Detta linjerar väl med tidigare statistik från Svea Bank, som Ehandel rapporterade om under onsdagen. Sveas siffror visade att tisdagen var den enda dagen under inledningen av Black Week (måndag–onsdag) som uppvisade tillväxt (+10 %), medan perioden i övrigt tappade mot fjolåret.

Midnattspeaken består

Trots att kampanjperioderna har dragits ut över hela månaden, vilket enligt Svea Bank bidragit till en utspridd konsumtion och minskade toppar under själva veckan, finns det fortfarande ett stort intresse för den specifika fredagen.

Enligt Adrelevance är konkurrensen och klickpriserna som högst under Black Friday. Sökintresset för termen "Black Friday" toppar fortfarande vid midnattsslaget.

Gränsen för när Black Week och Black Friday verkligen startar har suddats ut för gemene man. Konsumtionen har tidigarelagts och spridits ut över hela månaden. Med det i åtanke tycker jag det är intressant att peakintresset på Google för Black Friday fortsatt är vid midnatt. Konsumenter är redo att snabbt köpa sina favoritprodukter till bästa pris innan de tar slut, avslutar Karl Lindberg.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se