Betalbolaget Walley kunde tidigare i veckan rapportera att inledningen av Black Week visat på högre aktivitet än föregående år. Nu har de första siffrorna för själva Black Friday inkommit, vilka indikerar att köptrycket accelererat ytterligare under fredagen.
Enligt färsk data från betalbolaget Walley har transaktionsvolymen hittills under fredagen ökat med 12 procent jämfört med samma tidpunkt under förra årets Black Week. Statistiken visar även på en specifik aktivitetstopp mitt på dagen; mellan klockan 12.00 och 13.00 steg volymen med 18 procent.
Trots att årets Black Week startade starkare än i fjol, med plus 34 procent i perioden 16–20 november, ser vi fortfarande en tydlig extra uppväxling just på Black Friday. Detta tyder på att Black Friday fortfarande har en stark dragningskraft, även när kampanjperioden breddats över hela veckan, säger Fredrik Kling Magnusson, Head of Finance på Walley.
Redan innan fredagens handel drog igång visade Walleys data på en generell ökning för perioden. De inledande siffrorna för veckan visade att antalet köp hade ökat med 22 procent och den totala transaktionsvolymen med 17 procent jämfört med motsvarande period 2024.