Det är i en intervju med Aktier.se som Cheffelos vd, Walker Kinman, utvecklar bolagets strategi. Enligt Kinman bygger framgångarna på en effektiviserad värdekedja och en kapitalsnål ("asset-light") affärsmodell, vilket gör att lönsamheten kan växa snabbare än omsättningen.
Vi har byggt en mycket mer effektiv verksamhet, från inköp av ingredienser till en effektiv och helt individanpassad packningsprocess, säger Walker Kinman.
Novo Nordisk spökar i Danmark
Medan tillväxten i Sverige och Norge beskrivs som stark har Danmark varit en utmaning under 2025. Kinman pekar på en oväntad makroekonomisk faktor: oron kring läkemedelsjätten Novo Nordisk. Då bolaget är en motor i dansk ekonomi har osäkerhet där smittat av sig på hushållens köplust, vilket drivit upp kostnaden för att värva nya kunder.
Ska "lösa middagen"
Konkurrensen är hård från globala aktörer som HelloFresh, men Cheffelo menar att deras styrka ligger i det lokala och personliga.
Vårt värdeerbjudande är mycket mer emotionellt och riktat mot måltider som förenar familjer. Vi löser middagen, förklarar Kinman för sajten.
För att nå målet om 1,5 miljarder i omsättning 2028 ligger fokus framåt på fortsatt organisk tillväxt genom skalfördelar, snarare än kostnadsbesparingar.