Det har gått knappt en månad sedan beskedet kom att Hanna Fribergs modesatsning Freía Resort försatts i konkurs. Bolaget, som registrerades i mars 2025, var verksamt i mindre än åtta månader innan problemen blev för stora att hantera.
Utåt sett har det varit tyst från profilen gällande vad som egentligen hände och hur framtiden ser ut, men i dagens avsnitt av podcasten "Måndagsvibe" väljer hon att berätta om den senaste tidens händelser.
Hanna Friberg förklarar att hon medvetet har hållit en låg profil gällande konkursen, men att det har varit en emotionell process då varumärket var något hon länge velat skapa. Hon menar att planerna för varumärket var omfattande men att realiteten blev en annan.
Det var verkligen mitt stora drömvarumärke. Jag hade så stora planer för vad jag ville att det skulle bli, tankar och idéer. Det är klart att jag förstår att det tar tid och år att bygga upp ett varumärke. Det går inte på en sekund, säger Hanna Friberg i podden.
Enligt Hanna Friberg fanns det omständigheter kring bolaget och produktionen som allmänheten inte har insyn i. Hon beskriver en situation där hon upplevde att hon saknade kontroll över händelseförloppet, vilket slutligen ledde till beslutet att avveckla verksamheten.
Det var massa saker som hände som folk inte vet om. När man hamnar i en situation där man inte kan påverka allt själv, då var jag tvungen att ta beslutet att avveckla företaget.
Efter konkursbeslutet uppstod dock en möjlighet som profilen inte hade kalkylerat med. Möjligheten att förvärva konkurslagret ska ha dykt upp, vilket fick henne att agera. Hon beskriver upplevelsen av att lägga bud på sina egna produkter som speciell, men att resultatet ger henne en möjlighet att hantera avslutningen på sina egna villkor.
Jag har budat, vilket i sig är en märklig känsla, att buda på sitt eget varumärke och sina egna produkter. Men jag vann budgivningen och känner mig väldigt stolt över det. Det betyder att jag får avsluta det på ett värdigt sätt.
Nu när Hanna Friberg återigen har kontroll över produkterna är planen att se till att de kommer ut på marknaden. Hon uttrycker en vilja att plaggen ska användas snarare än att ligga kvar på ett lager eller säljas av en extern part. Tanken är att arrangera en försäljning med kraftigt reducerade priser, antingen digitalt eller via en fysisk tillfällig butik.
Det jag vill göra med konkurslagret och de produkterna som finns kvar, för det finns mycket kvar, är att ha en stor utförsäljning. Jag älskar plaggen och vill inte att de bara ska ligga på ett lager eller att någon annan ska sälja dem. Det är klart att jag ska göra det.
Hon poängterar att hon vill ge de som uppskattade varumärket en chans att köpa produkterna.
Jag kommer försöka styra upp det. Jag vet inte när jag får tid, om det blir innan jul eller om jag ska ha en pop-up eller vad jag ska göra. Men det kommer finnas möjlighet att köpa grejerna för alla som gillar dem.
Huruvida detta innebär det definitiva slutet för varumärket Freía Resort eller om det är starten på en ny fas är i dagsläget oklart. Hanna Friberg lämnar dörren på glänt för båda alternativen men konstaterar att utförsäljningen kommer att ske oavsett framtida vägval. I dagsläget är sajten öppen och uppdaterad med kommunikation om ett andra "dropp".
Jag återkommer med info om hur vi ska göra. Jag vet inte om det här är slutet på Freía eller om det kanske är en nystart. I don't know, avslutar hon.