Resan för Freía Resort AB inleddes officiellt i mars 2025, när bolaget registrerades.
Med i styrelsen fanns, förutom Hanna, även hennes far, Jonnie Friberg, och Peter Jonsson som identifierades tidigt som Hanna Fribergs affärspartner.
Redan i juni 2025, innan några produkter hade nått kunderna, framkom det att satsningen brottades med utmaningar. I sin podcast beskrev Hanna Friberg öppet en frustrerande situation där produktionen var försenad.
Varumärkesbygget var i full gång, med en lanserad hemsida och ett aktivt Instagram-konto, men de avgörande komponenterna saknades. Hon förtydligade att problemen låg utanför hennes direkta kontroll och pekade mot tillverkningsleden.
Jag kan inte kontrollera det som händer, för det ligger inte på mitt bord. Det är allt annat, det är fabriken. Allt är försenat, produktionen är försenad och det finns ingenting jag kan göra, sa hon i ett tidigare avsnitt.
Den utmanande lanseringen
Lanseringen av e-handeln ägde rum i juli 2025. Lanseringen kantades dock av tekniska problem, och företaget fick kommunicera via sociala medier att man arbetade på en lösning för orderläggningen.
Efter den utmanande starten blev det allt tystare kring Freía Resort. Den senaste marknadsföringen på varumärkets Instagram-konto gjordes för fem veckor sedan. Ingen information om den stundande konkursen har kommunicerats.
Bolagets hemsida, som tidigare huserade e-handeln, är nu låst. Besökare möts av texten "COMING SOON" och ett formulär för att anmäla sig till en "väntelista".
Enligt tillgängliga uppgifter har Freía Resort AB inte registrerat några hel- eller delårsredovisningar under sin korta verksamhetstid.